Hopp til innhald

GLNDM0000 Nasjonal deleksamen i matematikk

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet omfatter matematikkdidaktiske og matematikkfaglige tema innen brøk og desimaltall som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5. - 7. Ulike aspekter og modeller ved brøk, og sammenhenger mellom brøk, desimaltall og prosent vil være sentralt. Videre omfatter planen utviklingen av tallbegrepet fra heltall til rasjonale tall, og tilhørende utvikling av algoritmer for tallregning. Sentralt i delemnet er at studentene skal utvikle undervisningskunnskap i matematikk. Dette innebærer for eksempel at de må ha en solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære innenfor emnene brøk, prosent og desimaltall og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet.

Læringsutbytte

Noen av læringsutbyttebeskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for matematikk 1-7 og 5-10 er relevante for læringsutbyttebeskrivelsene i dette delemnet, slik disse beskrives på neste side. Dette gjelder:

  • Studenten har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-7, særlig tallforståelse og regning og overgangen fra aritmetikk til algebra
  • Studenten har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • Studenten kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring

Allmenn og spesialisert fagkunnskap:

Studenten:

  • kjenner til ulike aspekter av brøkbegrepet
  • kan bruke, forklare og begrunne regnemetoder for brøk og desimaltall på ulike måter og tilpasse begrunnelsene for arbeid på mellomtrinnet
  • kan formulere regnefortellinger (kontekster og tekstoppgaver) knyttet til brøk, desimaltall og prosent og bruke disse i resonnering og begrunnelser
  • kan gjøre rede for overgangene mellom brøk, prosent og desimaltall
  • kan gjøre rede for ulike typer modeller for brøk

Kunnskap om faglig innhold og elever og undervisning:

Studenten:

  • kan vurdere elevsvar i brøk, prosent og desimaltall
  • kjenner til ulike løsningsmetoder elever kan bruke i arbeid med brøk, prosent og desimaltall
  • kjenner til typiske feil elever kan gjøre i arbeid med brøk, prosent og desimaltall og har kunnskap om hvordan man kan arbeide videre med elevene
  • kan planlegge og vurdere aktiviteter, oppgaver, eksempler og bruk av konkreter for bruk i undervisning i brøk, prosent og desimaltall
  • kjenner til hvordan ulike representasjonsformer og modeller kan brukes i undervisning.

Matematisk horisontkunnskap:

Med matematisk horisontkunnskap menes i denne sammenhengen kunnskap om brøk, desimaltall og prosent som gjelder 1. - 10. trinn.

Studenten:

  • kjenner til hva elevene har med seg av kunnskap fra småskoletrinnet når det gjelder disse emnene.
  • har kunnskap om hva elevene skal arbeide med på ungdomstrinnet når det gjelder disse emnene.

Vurderingsform

Skriftlig eksamen.

Det gis bokstavkarakterer fra A - F på eksamen der A er beste ståkarakter, E dårligste ståkarakter og F er ikke bestått. Ekstern sensur.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler