Hopp til innhald

GLU1-7P2 Grunnskolepraksis 2. studieår, 30 dager

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Dette er andre praksisemne og en obligatorisk del av grunnskolelærerutdanning.

Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og retningslinjene for praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen.

Gjennom studiet skal studentene møte utfordringer og krav som stilles til en profesjonell grunnskolelærer. Praksisopplæring og studiefag henger tett sammen. Denne helhetene er avgjørende for den kompetansen studenten får som grunnskolelærer. Praksisskolen er en læringsarena på lik linje med høgskolen. De forskjellige aktørene skal samarbeide om å utvikle studentens lærerkompetanse. Kunnskap fra fagstudiene bringes ut i praksis og erfaring fra praksis bringes tilbake til fagstudiene. Dette skal danne grunnlaget for studentenes evne til å utvikle faglig og didaktisk kompetanse.

I andre studieår vil studentene arbeide videre med hovedtemaene fra første studieår. Hovedtemaet for praksisopplæringen i andre studieår er eleven i 1.- 7. trinn, elevmangfoldet og elevenes møte med skole og fag. Dette omhandler følgende temaer, som også skal brukes som utgangspunkt for samtaler med studentene:

  • Elevenes faglige, sosiale, kulturelle og personlige læring og utvikling i 1.- 7. trinn
  • Inkluderende læringsfellesskap
  • Variert og tilpasset opplæring, ulike arbeidsmåter
  • Lærerarbeid og læringsledelse i flerkulturelle klasserom og i møte med elever med spesielle behov
  • Klasseromskunnskap/kunnskap om ulike læringsarenaer

Læringsutbytte

Læringsutbyttene beskriver de kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse studenten skal vise at de behersker i løpet av denne praksisperioden. De er samtidig vurderingskriterier for dette emnet.

Studenten har kunnskap om:

  • elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring
  • elevvariasjoner og tilpasset opplæring
  • kulturelt mangfold og flerspråklighet
  • kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser

Studenten kan:

  • utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse
  • møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
  • selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et flerkulturelt læringsfellesskap
  • være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt

Studenten har:

  • innsikt i elevenes læring av grunnleggende ferdigheter og forståelse av fagkunnskap
  • utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • innsikt i egen utvikling som lærer
  • evne til vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov

Studenten må også oppfylle følgende krav:

  • Rette seg etter vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet.
  • Overholde obligatoriske forpliktelser, avtaler, tidsfrister og arbeidskrav

For å bestå praksis må studenten vise tilstrekkelig kompetanse innenfor alle vurderingskriteriene. Læringsutbyttene fra tidligere praksisemner gjelder også som vurderingsgrunnlag for dette emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene følger arbeidsdagen og arbeidsoppgaver til praksislærer så langt det er mulig, inkludert teamarbeid, møter og skole-hjem-samarbeid. I tillegg skal studentene observere når praksislærer og medstudenter underviser og vil bli trukket inn som medlærere når andre har undervisningsansvaret, f.eks. ved gruppedeling eller i elevveiledning.

Studenten skal være alene med elevene i løpet av denne praksisperioden. Når en student skal være alene i undervisning krever det grundig før- og etterveiledning.

Så mye som mulig av studentenes egenundervisning skal være i høgskolefagene deres. På 1.-7.trinn vil studenter i hovedsak være tilknyttet én elevgruppe, og i denne gruppen kan de også undervise i andre fag elevene har på timeplanen.

Etter praksis skal det være en refleksjonsøkt på minimum en undervisningstime i alle fag studentene følger på høgskolen. Tema skal være fagdidaktiske problemstillinger, fagets utfordringer i forhold til grunnleggende ferdigheter, flerkulturelle problemstillinger eller vurdering for læring. I PEL-faget vil refleksjonsøkten knyttes til sentrale tema i faget.

Obligatorisk læringsaktivitet

Deltakelse i praksis, inkludert forberedelse, gjennomføring og etterarbeid er obligatorisk.

Refleksjonsnotat
Studenten skal før hver praksisperiode skrive et refleksjonsnotat som skal leveres praksislærer første dag i praksis. Sammen med de generelle vurderingskriteriene og praksislærernes observasjoner skal notatet være et grunnlag for veiledning av studenten. Notatet skal inneholde:

  • Egne forventninger til utbytte av praksisperioden
  • Forventninger til medstudenter, praksislærere og praksisskole
  • Refleksjon over egne utviklingsmål i forhold til lærerrollen. Hva trenger studenten å arbeide med, og hvordan vil studenten arbeide for å nå disse målene?

Planleggingsdokument
Studenten skal lage planleggingsdokument til egen undervisning, gjerne i samarbeid med medstudenter, og etter veiledning fra praksislærer. Dokumentet skal leveres til praksislærer i forkant av undervisningsøkten i så god tid slik at praksislærer kan sette seg inn i det og gi tilbakemelding på det før undervisningsøkten.

Praksislogg
Studenten skal føre praksislogg, og bruke den som utgangspunkt for veiledning. Hovedveileder har innsynsrett i loggen i forbindelse med individuell veiledning.

Praksisoppgaver
Studenten skal svare på praksisoppgaver knyttet til den enkelte perioden. Se fagplan for hvert enkelt fag for nærmere informasjon om eventuelle oppgaver.

Selvevaluering
Studenten skal gi en skriftlig selvevaluering midtveis og i slutten av praksisperioden. Denne skal leveres praksislærer før veiledningssamtaler underveis, og ved slutten av hver praksisperiode. Innhold:

  • I hvilken grad nådde jeg målene jeg hadde satt meg?
  • Positive erfaringer og problemer jeg møtte i perioden
  • Plan for videre arbeid med å utvikle lærerkompetansen min

Vurderingsform

Praksis, 30 dager.

Karakterskala bestått/ikke bestått.

Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til et nytt forsøk, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet. Studenten vil få tilbud om å delta i ny praksis ved neste ordinære praksisperiode. Studenten kan følge undervisning og ta eksamen i alle fag inneværende studieår, men kan ikke melde seg opp til nye fag og emner.

Etter praksis i høstsemesteret får studentene en underveisvurdering. Dette er en foreløpig vurdering av studentens oppnåelse av læringsutbyttene. Studentene får sluttvurdering med begrunnelse og karakter nest siste dag i vårsemesteret.

For øvrige rutiner ved vurdering se retningslinjer for praksis i grunnskolelærerutdanningen.