HEL504 Fordypning i helsestasjon- og skolehelsetjenesten og klinisk fagledelse
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Tema i dette emnet er knyttet til helsesøsterfaglige utfordringer og problemområder, kunnskaper og kunnskapsutvikling. Emnet representerer den avsluttende delen av studiet, og studentene skal i form av en individuell hjemmeeksamen fordype seg i et selvvalgt tema. Det legges også vekt på aktuelle tema knyttet til fagutvikling av helsestasjons- og skolehelsetjeneste, herunder planlegging og evaluering av tiltak, prosjektarbeid og formidling av faglige tema.
- Prosjektarbeid som arbeidsform
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten
- Organisering og administrering av helsestasjons og skolehelsetjenesten
- Rollen som premissleverandør rettet mot administrativt og politisk apparat og bruk av media
- Skriftlig og muntlig formidling
- Videreutvikling av ferdigheter knyttet til kunnskapsbasert praksis
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskaper om helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan anvende kunnskap om prosjekt som arbeidsform
Ferdigheter:
Studenten...
- kan administrere helsestasjons- og skolehelsetjenesten, og utvikle tjenestene i tråd med samfunnsendringer, prioriteringer og forskning
- kan delta aktivt i og påvirke kommunens helseplanlegging, dokumentere skriftlig og formidle kunnskap om helseforhold til beslutningstakere og andre
- kan arbeide kunnskapsbasert
- kan tolke og anvender forskningsresultater
- kan gjennomføre et selvstendig arbeid gjennom systematisk tilnærming innenfor høgskolens remmer for oppgaveskriving
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan vurdere kritisk egen kompetanse og funksjon i samarbeid med andre
- kan reflektere over, analyserer og formidler fagkunnskap
Krav til forkunnskaper
HEL501, HEL502 og HEL503 må være vurdert til bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Undervisnings- og læringsformer
Det blir veksling mellom forelesninger, gruppearbeid, oppgaveseminar og selvstudium
Obligatorisk læringsaktivitet
- Prosjektskisse
- To av fire veiledningstimer er obligatoriske
- Deltakelse på fagseminar
Arbeidskravene må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen i emnet.
Obligatoriske arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Individuell hjemmeeksamen på inntil 5000 ord, eller en fag/forskningsartikkel.
Eksamen leveres elektronisk.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Gjennomføring av ny eksamen
Ved ikke bestått, leveres bearbeidet oppgave til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler