JOR501 Vitenskapelig grunnlag til jordmorfaget, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet går parallelt med emnet JOR502; Grunnleggende jordmorfag, svangerskap, fødsel og barseltid, og det forventes at studenten bruker temaer fra emne JOR502 i arbeidet med emnet JOR501. Emnet presenterer ulike perspektiver og fagtradisjoner innen jordmorfaget i en vitenskapelig og historisk kontekst. Kunnskapsbasert praksis presenteres og er gjennomgående i hele programmet, og det vektlegges å kunne formulere problemstillinger og initiere faglig utviklingsarbeid og prosjekter.
Teoretisk grunnlag i vitenskapsteori og forskningsmetodikk danner grunnlag for videreutvikling av kritisk tenkning og evne til refleksjon, og det legges vekt på integrasjon mellom teoretisk og praktisk kunnskap. Grunnlaget for kontinuerlig fagutvikling er å knytte sammen teori og praksis, og dette vektlegges sammen med forskningsetisk bevissthet og kritisk refleksjon over forskningsetiske problemstillinger fra praksis. Dette gir studentene nødvendige ferdigheter i å arbeide kunnskapsbasert.
Kvalitativ forskning vil bli gjennomgått, samt undervisning i deskriptiv statistikk og statistisk analyse brukt i medisin og helsefaglig forskning. Arbeidet med emnet skal også forberede studentene til arbeid med prosjektplan og mastergradsoppgaven.
Vitenskapsteori og forskningsprosess
Jordmortjenesten i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
Vurdering og bruk av forskningsresultater
Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
Epidemiologi
Statistikk relatert til ulike forskningsdesign
Dataanalyse relatert til ulike kvalitative forskningsdesign
Kunnskapsbasert praksis
Anatomi og fysiologi
Gynekologi
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har avansert kunnskap i jordmorfagets historiske utvikling og vitenskapelig grunnlag
- har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis innen fagfeltet
- har spesialisert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologi i forhold til svangerskap, fødsel og barselperiode, samt gynekologi og kvinnehelse
- har avansert kunnskap og kunne identifisere og analysere relevante forskningsetiske problemstillinger innen jordmorfag
- har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder som er relatert til fagfeltet
- har avansert kunnskap om fagområdets vitenskapelige metoder og de faktorer som har betydning for utvikling av kunnskap i jordmorfag
Ferdigheter:
Studenten...
- analyserer og forholder seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvender disse til å strukturere og formulere jordmorfaglige spørsmål
- arbeider selvstendig med å utføre faglig, praktisk og teoretisk jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer for jordmødre
- anvender relevante forsknings ¿ og fagutviklingsmetoder i planlegging av selvstendig arbeid
- anvender kunnskaper om forskningsdesign og forskningsmetoder i relasjon til kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse:
Studenten...
- utvikler en analytisk tilnærming til jordmorfag for å forstå konsekvenser av ulike perspektiver på teoretisk og klinisk jordmorarbeid
- anvender kunnskaper og ferdigheter til den nye familie i et helsefremmende perspektiv
- gjør rede for og anvender ulike vitenskapstradisjoner innenfor jordmorfag
- identifiserer og analyserer relevante forskningsetiske problemstillinger
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger
Metodeseminar
Gruppearbeid med kritisk vurdering av forskningsartikler
Selvstudie
Studiegrupper med integrering av teori og praksis
Litteratursøk
Ferdighetstrening
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
Tilstedeværelse i gruppearbeid og metodeseminar.
Vurderingsform
Eksamen er en skriftlig individuell test i kvalitativ og kvantitativ metode som gjennomføres elektronisk. Varighet inntil 40 minutter.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått. Intern sensor
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler