JOR508 Masteroppgave
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Gjennom masteroppgaven skal studentene vise forståelse, modning og refleksjon og masteroppgaven skal bidra til å utvikle kunnskapsgrunnlaget innen det kliniske felt. Masteroppgaven skal gjøre studenten kvalifisert for fagutviklings- og/eller forskningsarbeid med relevans for eget fagfelt. Oppgaven skal gjennom bruk av anerkjente forskningsmetoder, vitenskapelig litteratur og veiledning, stimulere til kritisk tenkning og forskningsetiske vurderinger.
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid knyttet til selvvalgt tema eller inngå i eksisterende forskningstema eksternt eller internt ved Høgskolen, og studenten skal gå gjennom hele forskningsprosessen. Tema for masteroppgaven skal være innenfor jordmorfag og velges og avklares i studiets 2. semester. Den skal som hovedregel skrives sammen med en medstudent. De kliniske studier i jordmorfag skal inspirere studentene i valg av problemstillinger og kan gi grunnlaget for datainnsamling. Dette danner et utgangspunkt for å reflektere innsikt og forståelse for vitenskapsteori, vitenskapelige metoder, forskningsetikk og selvstendig og kritisk tenkning i masteroppgaven. Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra de øvrige emnene delene av studiet videreføres gjennom arbeid med oppgaven.
Temaet for masteroppgaven kan være knyttet til pågående forskning ved jordmorutdanningen og samarbeidspartnere. Aktuelle temaer kan være global kvinnehelse, perinatal helse hos sårbare grupper, kunnskapsbasert praksis. Studenten kan også velge andre temaer for masteroppgaven.
Empiriske prosjekter
Masteroppgaven kan være et empirisk prosjekt der formålet er å tilføre ny kunnskap til fagfeltet jordmorfag. Dette kan gjøres enten gjennom å beskrive, forklare, og forstå et fenomen, eller ved å evaluere et tiltak, et program, en arbeidsmetode og lignende.
Kvalitetsforbedringsprosjekter
Masteroppgaven kan være et kvalitetsforbedringsarbeid der formålet er å implementere beste praksis på ulike måter i en organisasjon, avdeling, eller enhet.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten...
- anvender et kritisk og analytisk syn på jordmorfag og jordmorvirksomhet
- har analytisk kompetanse til å utføre kunnskapsbasert praksis, og ser behovet for egen kontinuerlig utvikling og læring
- har inngående kunnskap om krav til forskningsetikk, dokumentasjon i henhold til lovverket og ser sammenhengen mellom dokumentasjon, kvalitetssikring og fagutvikling
Ferdigheter
Studenten...
- gjennomfører et avgrenset forskningsprosjekt og anvender anerkjente vitenskapelige metoder, oppdatert litteratur samt datainnhenting fra de kliniske studier
- gjennom arbeid med mastergradsoppgaven videreutvikler den kunnskap og kompetanse som hun/han har tilegnet seg gjennom de øvrige delene i studiet, og videreutvikler denne på et teoretisk og empirisk grunnlag
- anvender teori, gjennomfører metodologiske overveielser, analyserer og konkluderer på en måte som demonstrerer forståelse av forholdet mellom problemformulering, teoretisk rammeverk og det empiriske materialet eller teoretiske funn
- diskuterer selvstendig skillelinjer mellom ulike forskningsperspektiv, avgjører valg av metode i relasjon til forskningsspørsmålet, utformer redskaper for datainnsamling, bearbeider data og presenterer forskningsresultatet
- analyserer, konkluderer og kommuniserer jordmorfaglige problemstillinger med spesialister og allmennheten
Generell kompetanse
Studenten...
- har kompetanse til å initiere og gjennomfører avgrensede forsknings- og utviklingsprosjekter i fremtidig yrkesutøvelse
- vurderer metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidler resultater av egen forskning
- analyserer etiske dilemmaer innen jordmorfaget og andre fagområder
Krav til forkunnskaper
Alle obligatoriske arbeidskrav og emner må være bestått før studenten kan starte arbeidet på masteroppgaven.
Undervisnings- og læringsformer
Hver masteroppgave tildeles en hovedveileder og skal ha veiledning som spesifiseres i egen veiledningsavtale. Er faglig hovedveileder ekstern oppnevnes en biveileder blant de vitenskapelig ansatte på høgskolen.
Hvert prosjekt har krav på 3 timer veiledning i forbindelse med ferdigstilling av prosjektplan, og 10 timer veiledning på selve masteroppgaven. Veileder tildeles etter at studentene har valgt emne for masteroppgaven, og er kommet i gang med utforming av prosjektplan. Veiledning kan gis både individuelt og i grupper, for eksempel i form av et seminar. Standard veiledningskontrakt for masteroppgave som sikrer student kontakt med veileder gjennom hele forskningsprosessen.
Ressursforelesninger, mastergradsseminar, studentpresentasjon og selvstudie.
Som en del av arbeidet med masteroppgaven, deltar studentene på seminarer hvor de presenterer problemstillinger relatert til eget prosjekt og får tilbakemeldinger fra vitenskapelig ansatte og medstudenter. Fokus i seminarene vil være problemstillinger som angår metode, analyse og andre substansielle emner for studentenes prosjekter.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at masteroppgaven kan leveres til sensur:
- prosjektplan
- gjennomført 4 timer veiledning
Følgenede obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan fremstille seg til eksamen:
- godkjent deltagelse på gruppearbeid og utarbeidelse av seminarfremlegg.
Vurderingsform
Masteroppgaven skal som hovedregel skrives sammen med en medstudent.:
- Alternativ 1: Vitenskapelig artikkel som tilfredsstiller kvalitetskravene til et referee bedømt tidsskrift samt en kappe på inntil 7000 ord.
- Alternativ 2: Monografi med et omfang på 15000-20000 ord.
I masteroppgaven må studentene vise at de har oppnådd forventet læringsutbytte i form av inngående kunnskap om aktuell teori og forskning fra det området oppgaven omhandler.
Vurderingsuttrykk
Karakterskala A-F. Intern og ekstern sensor
Gjennomføring av ny eksamen
Ved ikke bestått masteroppgave, må studentene bearbeide masteroppgaven til ny eksamen.