KAR501 Kardiologisk sykepleie og helsepedagogikk
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Del 1; Klinisk spesialitet, generell del (20 studiepoeng)
Hjertesykdom griper i stor grad inn i hverdagen til den som har sykdommen og til familien rundt. Studenten skal tilegne seg kunnskap om årsaksforhold, sykdomsutvikling og behandling ved hjertesykdom. Forståelse for hvordan det er å få og leve med akutt og kronisk hjertesykdom er sentrale elementer i undervisningen. Kunnskap om livskvalitet og mestring er en forutsetning for gode omsorgstilbud. Det blir lagt vekt på å tydeliggjøre sykepleierens rolle som veileder, behandler og ressursperson. Individualisert behandling krever kunnskap om pasientens kulturbakgrunn, livssituasjon, utdanning, funksjonsnivå, tidligere diabeteserfaring og eventuelle livskriser.
Del 2: Helsepedagogikk (5 studiepoeng)
Motivasjon og mestring, empowerment og brukermedvirkning samt relasjonskompetanse er sentrale fokus i del 2. Helsepedagogikk og brukermedvirkning fokuserer på struktur og systematisk tilpasning i konkrete kliniske situasjoner og knyttes til naturvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og sykepleiefaglige emner relatert til kardiologisk sykepleie. Pasientopplæring gir økt egeninnsikt og evne til å mestre sykdom i hverdagen. Sosiokulturell bakgrunn, utviklingsmessige forutsetninger, kunnskap om egen sykdom, sykdomsdiagnose og rammefaktorer er forhold som er viktige når helsepersonell skal planlegge og gjennomføre opplæring til bruker/pasienter og pårørende.
Studentene skal også tilegne seg innsikt i lærings- og mestringssentra som en viktig arena for brukeropplæring og møteplass for brukere og helsearbeidere innen primær- og spesialisthelsetjenesten.
Del 1, Naturvitenskapelige emner
- Anatomi, fysiologi, patofysiologi
- Sykdomslære
- Utredning, diagnostikk og behandling
- Forebygging av hjerte-kar sykdom
- Komplikasjoner til andre organer som følge av hjertesykdom
- Farmakologi
Sykepleiefaglige emner
- Sykepleie til ulike grupper hjertesyke; Akutt koronarsyndrom, arytmi, hjertesvikt og pasienter med behov for hjertekirurgi
- Sykepleie til ulike grupper hjertesyke både i akutt fase, i rehabilitering og ved kronisk sykdom
- Sykepleie i relasjon til undersøkelser og medisinsk behandling
- Compliance
- Informasjon og veiledning som kan bidra til selvstendige avgjørelser
- Livsstilsendring og livsstilsintervensjoner hos kronisk syke
- Å være akutt kritisk hjertesyk og å være pårørende til en akutt kritisk hjertesyk
- Å være kronisk hjertesyk- og å være pårørende til en kronisk hjertesyk
- Å leve med hjertesykdom sett i et alder- og kjønnsperspektiv
- Rehabilitering av hjertesyke
- Pasientens gang gjennom behandlingskjeden ved hjertesykdom
- Livslange behandlingssituasjoner og grensesnittet mellom primær- og spesialisthelsetjeneste
- Valg av hensiktsmessige endringsstrategier for å oppnå samarbeid mellom ulike ledd og nivåer, herunder forventet forløp/kliniske retningslinjer
- Sammenhengen mellom EKG og sykdomsbilde/symptomer
- Pårørendes tilstedeværelse ved hjertestans
- Forsvarlig håndtering av medisinsk-teknisk utstyr
- Pasientens og pårørendes reaksjoner på å være omgitt av medisinsk-teknisk utstyr
- Utøverkurs i AHLR (NRR godkjent)
- Tolking av EKG
Samfunnsvitenskapelige og psykologiske tema:
- Motivasjon, stress og mestring
- Teorier om helse og sykdom
- Helseatferdsmodeller og teorier om atferdsendring
- Betydningen av langsiktige strategier - helsefremmende og sykdomsforebyggende tiltak
- Livsstilsendringer og livsstilsintervensjoner hos hjertepasienter
- Emosjonsfokuserte og problemfokuserte mestringsstrategier
- Mestringsforventninger, mestringsopplevelser og motivasjonsarbeid
- Empowerment og brukerinvolvering
- Individuell plan
- Likemannsarbeid og sosial støtte
- Kommunikasjon og samhandling
- Brukerorganisasjonene som samarbeidspartnere
- Pårørende som ressurs
- Kulturelle aspekt
Del 2Pedagogisk teori og læring
- Pedagogisk teori og læring:
- Sentrale teorier om læring
- Barrierer for læring hos individet
- Organisatoriske og systemiske barrierer for læring
- Økonomiske og juridiske rammer - sentrale lover og føringer av betydningen for opplæring
- Helsepedagogiske utfordringer i et livsløpsperspektiv
- Individrettede og samfunnsrettede tiltak
- Gruppeprosesser og gruppedynamikk
- Evalueringsmetodikk:
- Ulike tilnærminger innen systematisk evaluering
- Verktøy og metoder for evalueringsarbeid
- Prosessevaluering og produktevaluering
- Brukertilfredshet som evalueringsmål
- Kostnad-nytte
- Effekt av livsstilsintervensjoner
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om hjertesykdom, herunder patologi, epidemiologi og prognose ved ulike typer hjertelidelser i ulike aldersgrupper
- kan bruke kunnskap om ulike hjertesykdommer, forebygging, utrednings- og behandlingstiltak som kan fremme helse, mestring og livskvalitet
- har inngående kunnskap om hvordan hjertesykdom utvikler seg, hvordan akutte komplikasjoner, langtidskomplikasjoner og følgesykdommer kan påvirke pasienten fysisk, psykisk og sosialt
- har kjennskap til forskjellige forebyggingsstrategier
- har innsikt i og kritisk forståelse for samfunnsmessige og helsepolitiske rammer for helsepedagogiske tiltak og opplæring til pasienter og pårørende
- har innsikt og kritisk forståelse av roller, relasjoner og maktforhold i samfunnet og helsetjenesten
- har innsikt i verdien av at pasienter er medvirkende i læringsprosessen
- har kunnskap om forskjellige måter å evaluere ulike former for pasientopplæring
Ferdigheter:
Studenten...
- har kunnskap om de vanligste medisinske undersøkelsesmetodene i forhold til hjertesyke og ha forståelse for og kan selv gjøre den nødvendige tolkning av resultatene
- har bred kunnskap om ulike behandlingsprinsipper og -teknikker, og kan begrunne valg av behandlingstilnærming
- kan bruke aktuelt medisinsk teknisk utstyr i samsvar med gjeldende forskrift
- har bred handlingsberedskap på bakgrunn av observasjon av pasient
- kan gjøre selvstendige kliniske vurderinger og iverksette sykepleietiltak
- har inngående kunnskap om hvordan hjertesykdommer utvikler seg og innvirker på pasienten fysiologisk og psykologisk
- kan utarbeide rehabiliteringsforløp og individuell plan
- kan ivareta pasienter som trenger lindrende behandling/palliasjon
- kan veilede annet helsepersonell i å møte hjertepasienter sine behov
- kan planlegge og gjennomføre individtilpasset opplæring med utgangspunkt i den enkelte pasient og pårørende sine behov, ressurser og familiesituasjon
- kan planlegge og gjennomføre ulike former for gruppebaserte opplæringstiltak med utgangspunkt i ulike teoretiske tilnærminger
- kan planlegge og iverksette ulike helsepedagogiske tiltak
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan kartlegge og vurdere pasienter med hjertesykdom ut fra et kunnskapsbasert sykepleiefaglig perspektiv
- har kjennskap til aktuell lovgivning, pasientrettigheter og pasientorganisasjoner samt tilbud ved lærings- og mestringssentra for hjertesyke
- kan undervise og veilede pasienter generelt, men pasienter med hjertesykdom og deres pårørende spesielt
- har inngående kjennskap til ulike samarbeidsmodeller i helsetjenesten for eksempel samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
- kan vurdere når helseopplysning eller sykdomsforebygging skal formidles, hva som skal formidles og på hvilken måte det bør skje (målgruppe vs. metode)
- kan undervise og veilede i praktisk forebyggende opplæring, behandling og ved rehabilitering til brukere av helsetjenesten
- kan innhente ny kunnskap om effekt av pasientopplæring og undervisning
- diskuterer og vurderer ulike evalueringsmål og evalueringsmetodikker
Undervisnings- og læringsformer
Det benyttes ulike pedagogiske metoder for å fremme studentenes læring. Gjennom studentaktive læringsformer forventes det at studenten tar ansvar for egen og bidrar til medstudenters faglige utvikling. Dette søkes oppnådd gjennom ressursforelesninger, basisgruppearbeid, seminar og selvstudium.
Del 1 Klinisk spesialitet, generell del strekker seg over to semestre.
Del 2 Helsepedagogikk undervises i første og andre semester parallelt med Del 1 og inngår i samme eksamen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Del 1: Kardiologisk sykepleie
- Caseoppgave 1. og 2. semester med utgangspunkt i en klinisk problemstilling relatert til akutt koronasyndrom, arytmi, hjertesvikt og hjertekirurgi. Relevant forskning skal benyttes. Problemstillingen knyttes til naturvitenskapelige/ samfunnsvitenskapelige og sykepleiefaglige emner. Fagnotatet skal være på maks 3000 ord. Fagnotatet legges frem på interne seminarer med diskusjon i plenum
- Studiemålsettingsnotat 1. og 2. semester. I samarbeid med arbeidsgiver utarbeides egen plan for hvordan fremtidig kompetanse skal benyttes (refleksjonsnotat)
- EKG og strimmeltolkingsoppgaver1. og 2. semester
- Deltakelse på AHLR utøverkurs
Del 2: Helsepedagogikk
- Kommunikasjonsseminar; Tverrfaglig kommunikasjon
- Kommunikasjonsseminar; Pasientveiledning
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i ett semester etter godkjenning.
Vurderingsform
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Varighet: 5 timer.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler