Hopp til innhald

KAR501 Kardiologisk sykepleie og helsepedagogikk

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Del 1; Klinisk spesialitet, generell del (20 studiepoeng)
Hjertesykdom griper i stor grad inn i hverdagen til den som har sykdommen og til familien rundt. Studenten skal tilegne seg kunnskap om årsaksforhold, sykdomsutvikling og behandling ved hjertesykdom. Forståelse for hvordan det er å få og leve med akutt og kronisk hjertesykdom er sentrale elementer i undervisningen. Kunnskap om livskvalitet og mestring er en forutsetning for gode omsorgstilbud. Det blir lagt vekt på å tydeliggjøre sykepleierens rolle som veileder, behandler og ressursperson. Individualisert behandling krever kunnskap om pasientens kulturbakgrunn, livssituasjon, utdanning, funksjonsnivå, tidligere diabeteserfaring og eventuelle livskriser.

Del 2: Helsepedagogikk (5 studiepoeng)
Motivasjon og mestring, empowerment og brukermedvirkning samt relasjonskompetanse er sentrale fokus i del 2. Helsepedagogikk og brukermedvirkning fokuserer på struktur og systematisk tilpasning i konkrete kliniske situasjoner og knyttes til naturvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og sykepleiefaglige emner relatert til kardiologisk sykepleie. Pasientopplæring gir økt egeninnsikt og evne til å mestre sykdom i hverdagen. Sosiokulturell bakgrunn, utviklingsmessige forutsetninger, kunnskap om egen sykdom, sykdomsdiagnose og rammefaktorer er forhold som er viktige når helsepersonell skal planlegge og gjennomføre opplæring til bruker/pasienter og pårørende.

Studentene skal også tilegne seg innsikt i lærings- og mestringssentra som en viktig arena for brukeropplæring og møteplass for brukere og helsearbeidere innen primær- og spesialisthelsetjenesten.

Del 1, Naturvitenskapelige emner

  • Anatomi, fysiologi, patofysiologi
  • Sykdomslære
  • Utredning, diagnostikk og behandling
  • Forebygging av hjerte-kar sykdom
  • Komplikasjoner til andre organer som følge av hjertesykdom
  • Farmakologi

Sykepleiefaglige emner

  • Sykepleie til ulike grupper hjertesyke; Akutt koronarsyndrom, arytmi, hjertesvikt og pasienter med behov for hjertekirurgi
  • Sykepleie til ulike grupper hjertesyke både i akutt fase, i rehabilitering og ved kronisk sykdom
  • Sykepleie i relasjon til undersøkelser og medisinsk behandling
  • Compliance
  • Informasjon og veiledning som kan bidra til selvstendige avgjørelser
  • Livsstilsendring og livsstilsintervensjoner hos kronisk syke
  • Å være akutt kritisk hjertesyk og å være pårørende til en akutt kritisk hjertesyk
  • Å være kronisk hjertesyk- og å være pårørende til en kronisk hjertesyk
  • Å leve med hjertesykdom sett i et alder- og kjønnsperspektiv
  • Rehabilitering av hjertesyke
  • Pasientens gang gjennom behandlingskjeden ved hjertesykdom
  • Livslange behandlingssituasjoner og grensesnittet mellom primær- og spesialisthelsetjeneste
  • Valg av hensiktsmessige endringsstrategier for å oppnå samarbeid mellom ulike ledd og nivåer, herunder forventet forløp/kliniske retningslinjer
  • Sammenhengen mellom EKG og sykdomsbilde/symptomer
  • Pårørendes tilstedeværelse ved hjertestans
  • Forsvarlig håndtering av medisinsk-teknisk utstyr
  • Pasientens og pårørendes reaksjoner på å være omgitt av medisinsk-teknisk utstyr
  • Utøverkurs i AHLR (NRR godkjent)
  • Tolking av EKG

Samfunnsvitenskapelige og psykologiske tema:

  • Motivasjon, stress og mestring
  • Teorier om helse og sykdom
  • Helseatferdsmodeller og teorier om atferdsendring
  • Betydningen av langsiktige strategier - helsefremmende og sykdomsforebyggende tiltak
  • Livsstilsendringer og livsstilsintervensjoner hos hjertepasienter
  • Emosjonsfokuserte og problemfokuserte mestringsstrategier
  • Mestringsforventninger, mestringsopplevelser og motivasjonsarbeid
  • Empowerment og brukerinvolvering
  • Individuell plan
  • Likemannsarbeid og sosial støtte
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Brukerorganisasjonene som samarbeidspartnere
  • Pårørende som ressurs
  • Kulturelle aspekt

Del 2Pedagogisk teori og læring

  • Pedagogisk teori og læring:
  • Sentrale teorier om læring
  • Barrierer for læring hos individet
  • Organisatoriske og systemiske barrierer for læring
  • Økonomiske og juridiske rammer - sentrale lover og føringer av betydningen for opplæring
  • Helsepedagogiske utfordringer i et livsløpsperspektiv
  • Individrettede og samfunnsrettede tiltak
  • Gruppeprosesser og gruppedynamikk
  • Evalueringsmetodikk:
  • Ulike tilnærminger innen systematisk evaluering
  • Verktøy og metoder for evalueringsarbeid
  • Prosessevaluering og produktevaluering
  • Brukertilfredshet som evalueringsmål
  • Kostnad-nytte
  • Effekt av livsstilsintervensjoner

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om hjertesykdom, herunder patologi, epidemiologi og prognose ved ulike typer hjertelidelser i ulike aldersgrupper
  • kan bruke kunnskap om ulike hjertesykdommer, forebygging, utrednings- og behandlingstiltak som kan fremme helse, mestring og livskvalitet
  • har inngående kunnskap om hvordan hjertesykdom utvikler seg, hvordan akutte komplikasjoner, langtidskomplikasjoner og følgesykdommer kan påvirke pasienten fysisk, psykisk og sosialt
  • har kjennskap til forskjellige forebyggingsstrategier
  • har innsikt i og kritisk forståelse for samfunnsmessige og helsepolitiske rammer for helsepedagogiske tiltak og opplæring til pasienter og pårørende
  • har innsikt og kritisk forståelse av roller, relasjoner og maktforhold i samfunnet og helsetjenesten
  • har innsikt i verdien av at pasienter er medvirkende i læringsprosessen
  • har kunnskap om forskjellige måter å evaluere ulike former for pasientopplæring

Ferdigheter:
Studenten...

  • har kunnskap om de vanligste medisinske undersøkelsesmetodene i forhold til hjertesyke og ha forståelse for og kan selv gjøre den nødvendige tolkning av resultatene
  • har bred kunnskap om ulike behandlingsprinsipper og -teknikker, og kan begrunne valg av behandlingstilnærming
  • kan bruke aktuelt medisinsk teknisk utstyr i samsvar med gjeldende forskrift
  • har bred handlingsberedskap på bakgrunn av observasjon av pasient
  • kan gjøre selvstendige kliniske vurderinger og iverksette sykepleietiltak
  • har inngående kunnskap om hvordan hjertesykdommer utvikler seg og innvirker på pasienten fysiologisk og psykologisk
  • kan utarbeide rehabiliteringsforløp og individuell plan
  • kan ivareta pasienter som trenger lindrende behandling/palliasjon
  • kan veilede annet helsepersonell i å møte hjertepasienter sine behov
  • kan planlegge og gjennomføre individtilpasset opplæring med utgangspunkt i den enkelte pasient og pårørende sine behov, ressurser og familiesituasjon
  • kan planlegge og gjennomføre ulike former for gruppebaserte opplæringstiltak med utgangspunkt i ulike teoretiske tilnærminger
  • kan planlegge og iverksette ulike helsepedagogiske tiltak

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan kartlegge og vurdere pasienter med hjertesykdom ut fra et kunnskapsbasert sykepleiefaglig perspektiv
  • har kjennskap til aktuell lovgivning, pasientrettigheter og pasientorganisasjoner samt tilbud ved lærings- og mestringssentra for hjertesyke
  • kan undervise og veilede pasienter generelt, men pasienter med hjertesykdom og deres pårørende spesielt
  • har inngående kjennskap til ulike samarbeidsmodeller i helsetjenesten for eksempel samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
  • kan vurdere når helseopplysning eller sykdomsforebygging skal formidles, hva som skal formidles og på hvilken måte det bør skje (målgruppe vs. metode)
  • kan undervise og veilede i praktisk forebyggende opplæring, behandling og ved rehabilitering til brukere av helsetjenesten
  • kan innhente ny kunnskap om effekt av pasientopplæring og undervisning
  • diskuterer og vurderer ulike evalueringsmål og evalueringsmetodikker

Undervisnings- og læringsformer

Det benyttes ulike pedagogiske metoder for å fremme studentenes læring. Gjennom studentaktive læringsformer forventes det at studenten tar ansvar for egen og bidrar til medstudenters faglige utvikling. Dette søkes oppnådd gjennom ressursforelesninger, basisgruppearbeid, seminar og selvstudium.

Del 1 Klinisk spesialitet, generell del strekker seg over to semestre.
Del 2 Helsepedagogikk undervises i første og andre semester parallelt med Del 1 og inngår i samme eksamen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Del 1: Kardiologisk sykepleie

  • Caseoppgave 1. og 2. semester med utgangspunkt i en klinisk problemstilling relatert til akutt koronasyndrom, arytmi, hjertesvikt og hjertekirurgi. Relevant forskning skal benyttes. Problemstillingen knyttes til naturvitenskapelige/ samfunnsvitenskapelige og sykepleiefaglige emner. Fagnotatet skal være på maks 3000 ord. Fagnotatet legges frem på interne seminarer med diskusjon i plenum
  • Studiemålsettingsnotat 1. og 2. semester. I samarbeid med arbeidsgiver utarbeides egen plan for hvordan fremtidig kompetanse skal benyttes (refleksjonsnotat)
  • EKG og strimmeltolkingsoppgaver1. og 2. semester
  • Deltakelse på AHLR utøverkurs

Del 2: Helsepedagogikk

  • Kommunikasjonsseminar; Tverrfaglig kommunikasjon
  • Kommunikasjonsseminar; Pasientveiledning

Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i ett semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Varighet: 5 timer.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler