KAR502 Forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Undervisningen tilrettelegges slik at studentene kan tilegne seg kompetanse i å kunne kritisk vurdere bidrag fra ulike kunnskapsformer for å være i stand til å foreta beslutninger i praksis. Grunnleggende statistikk og litteratursøk i databaser og aktuelle nettsider inngår. I tillegg til å lære generell metode, vektlegges det å oppøve trening i å formulere problemstillinger og initiere faglig utviklingsarbeid og prosjekter. Trening i å dele sine kunnskaper med andre både ved muntlig og skriftlig fremstilling blir vektlagt. Ulike trinn i publiseringsprosessen blir gjennomgått i undervisningen.
Studentene skal utvikle evne til kritisk vurdering av forskning der ulike forskningsdesign benyttes og kunne gjøre analyse av forskningsartikler med bruk av kvantitativ og kvalitativ metode. Grunnlaget for kontinuerlig fagutvikling er å knytte sammen teori og praksis, og emnet vil vektlegge dette sammen med forskningsetisk bevissthet og kritisk refleksjon over forskningsetiske problemstillinger fra praksis. Karakteristikker ved god kvalitativ og kvantitativforskning vil bli gjennomgått. Videre vektlegges også statistikk brukt i medisinsk og helsefaglig litteratur.
Forskeren i forskningsprosessen
Kunnskapsbasert praksis og clinical audit
Forskningsprosessen; kvantitative - og kvalitative forskningstilnærminger
Vitenskapsteori
Fortolkning og vurdering av forskningsresultater
Statistikk relatert til ulike forskningsdesign
Dataanalyse relatert til ulike kvalitative forskningsdesign
Reliabilitet og validitet
Forskningsetikk (autonomi, identitet, integritet, verdighet og menneskerettigheter)
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap:
Studenten...
- kjenner til de vanlige deskriptive mål, forstår forutsetningen for generalisering av resultater og prinsippene bak viktige statistiske tester
- kan gjøre rede for ulike forskningsmetoder og hvilken type spørsmål de er egnet til å svare på
- har oversikt over de mest vanlige statistiske metoder
- kjenner til hvilke analyser og tester som bør brukes ved vanligste studiedesign
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjøre systematisk søk i databaser og redegjør for kunnskapsstatus innen et avgrenset tema
- kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler med ulike forskningstilnærminger
- kan skrive et strukturert sammendrag (abstract)
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i helsefaglig forskning
- kan omforme en problemstilling i klinisk praksis til et forskningsspørsmål
- har innsikt i ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid med framlegg og opposisjon, studiegruppe med integrering av teori og praksis og selvstudie
Emnet strekker seg over to semestre.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Fremlegg av «clinical audit» prosjekt i seminar
- Skriftlig individuell statistikk test i 2.semester som en hjemmeoppgave
Arbeidskravene må være godkjent før studenten får bestått emnet.
Arbeidskrav er gyldig i ett semester etter godkjenning.
Vurderingsform
Eksamen består av to deler. Hver del teller 50 % og må være bestått før emnet er bestått.
Del 1, Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe. Eksamen er et «clinical audit» prosjekt/kvalitets
forbedringsprosjekt som har et omfang på maks. 3000 ord. Hvert gruppemedlem må selv ta ansvar og bidra til gruppearbeidet for å kunne ha sitt kandidatnummer på eksamensbesvarelsen. Studenter som ikke har bidratt, får ikke levere til ordinær eksamen.
Del 2, Skriftlig individuell hjemmeeksamen i løpet av 2.semester der studenten skal kritisk vurdere en artikkel. Omfang er maks. 3000 ord.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Gjennomføring av ny eller utsatt eksamen
Del 1: Ved ikke bestått, må gruppen utbedre besvarelsen til ny eksamen.
Del 2: Ved ikke bestått, studenten vurdere en ny artikkel til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler