Hopp til innhald

KAR503 Fordypning i kardiologisk sykepleie og klinisk fagledelse

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Klinisk fagledelse er et overordnet tema i dette emnet. Dette omfatter klinisk fagledelse på individ og systemnivå, og innebærer å arbeide kunnskapsbasert. Dette emne skal kvalifisere til spesialisert og utvidet handlingskompetanse innen klinisk kardiologisk sykepleie. For å imøtekomme utfordringene i helsetjenesten er det behov for en kombinasjon av klinisk spesialistkompetanse med evne til klinisk fagledelse basert på forskningsbasert kunnskapstilegnelse og problemløsning. Refleksjon og erfaringsutveksling knyttet til klinisk utøvelse skal bidra til at forskningsbasert kunnskap integreres med klinisk erfaring og brukerkunnskap og tilpasses kontekst for utøvelse. Studentene skal kunne foreta selvstendige kliniske vurderinger i komplekse situasjoner hvor brukerens/pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivåene.

Fagutøvelsen krever samarbeid med bruker/pasient, pårørende og andre aktuelle yrkesgrupper med tanke på et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud. Studentene skal gjennom etablert kunnskap, holdninger og verdier sørge for at brukere/pasienter får faglig forsvarlig pleie og behandling og at etiske og juridiske forhold blir ivaretatt.

Tema som belyses i dette emnet skal være knyttet til sykepleiefaglige utfordringer og problemområder, kunnskaper og kunnskapsutvikling knyttet til disse fokusområdene. Det skal være en tydelig sammenheng mellom valg av fokusområde, fordypningsoppgave og kliniske studier. Det vil si at det skal være sammenheng mellom målsetting for kliniske studier og problemstilling i fordypningsoppgaven. Både kliniske studier og fordypningsoppgave skal være innenfor valgt fokusområde. Videreutvikling av ferdigheter knyttet til kunnskapsbasert praksis ivaretas gjennom arbeidet med fordypningsoppgaven. Kompetanse i å anvende forskningsbasert kunnskap i klinisk praksis skal tydeliggjøres i dette emnet.

Studenten kan velge fordypning relatert til følgende fokusområder:

  • Ustabilt koronarsyndrom/hjerteinfarkt
  • Arytmi
  • Hjertesvikt
  • Intervensjonsbehandling
  • Barne-/voksenkirurgi

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap:
Studenten...

  • gjør selvstendige kliniske vurderinger om sykepleietiltak, både mht. undersøkelse, forebygging og behandling
  • planlegger og utøver sykepleie basert på kritisk vurdering av forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientens preferanser og behov
  • planlegger og gjennomfører et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Ferdigheter:
Studenten...

  • anvender sine faglige kunnskaper kritisk og reflekterer over egen praksis
  • mestrer komplekse situasjoner innen sin kliniske spesialitet

Generell kompetanse:
Studenten...

  • tar selvstendige kliniske vurderinger om sykepleietiltak, både mht. undersøkelse, forebygging, og behandling
  • tar selvstendige kliniske vurderinger hvor brukerens/pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivåene
  • samhandler med pasienter/brukere, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
  • bidrar til innsikt og kompetanse i tverrfaglig og -etatlig samarbeid slik at pasientens/brukerens sykepleietilbud blir sammenhengende på tvers av tjenestesteder og nivåer
  • veileder personer med hjertesykdom, deres pårørende og andre yrkesgrupper

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Selvstudie
  • Praksisstudier

For å kunne videreutvikle praktiske ferdigheter innen spesialiteten er det i løpet av studiet lagt opp til 150 timer klinisk praksis (4 ukers hospitering). Praksis bør fortrinnsvis være på et annet sted enn eget arbeidssted. Praksissted velges i samråd med Høgskolen i Bergen. Det kan gjøres avtaler om at eget praksissted benyttes dersom praksisstedet er relevant for utdyping og utprøving av ny kunnskap og tidligere erfaring. På praksisstedet tilstrebes det at det skal være en ansvarlig praksisveileder/-koordinator. Kliniske studier er obligatorisk, og fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale for at praksisstudiene kan godkjennes.

Det skal utarbeides egen målsetting for praksisstudiene. Målsettingen skal beskrive individuell progresjon i kunnskaper og ferdigheter samt fokus for praksis i relasjon til fordypningsområde og -oppgave. Målsettingen skal godkjennes minst 2 uker før startet praksis.

Det skal være en tydelig sammenheng mellom valg av tema i fordypningsoppgave og kliniske studier. Det vil si at det skal være sammenheng mellom mål for fordypning i kliniske studier og problemstilling i fordypningsoppgaven. Kompetanse i å anvende forskningsbasert kunnskap i praksis skal tydeliggjøres i dette emnet.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Fagnotat/refleksjonsnotat knyttet til selvvalgt tema hvor studenten skal vise evne til spesialisert handlingskompetanse i praksisperioden gjennom utvikling av mål og evaluering av måloppnåelse.
  • Praksisstudier i kommune- eller spesialisthelsetjenesten (150 timer)
  • Målsetting for praksisstudiene
  • Åpen fagkonferanse med fremlegg. Studentene presenterer sin fordypningsoppgave på et åpent, avsluttende seminar. Et abstrakt innleveres på bakgrunn av fordypningsoppgaven. Abstraktet er grunnlag for utvelgelse til henholdsvis poster eller muntlig presentasjon på avslutningsseminaret. Alle abstrakt blir publisert i eget kompendium.
  • Frivillig arbeidskrav: Core Curriculum on Heart Failure Nursing.Studenter som velger fordypning i hjertesvikt oppfordres til å delta i en egen prøve i hjertesvikt i form av et sett multiple choice spørsmål. Prøven er i henhold til europeisk standard innen feltet. Alle de obligatoriske arbeidskravene må være godkjent før studentene får bestått emnet.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i ett år etter godkjenning.

Vurderingsform

Skriftlig individuell fordypningsoppgave med et omfang på maksimalt 5000 ord.

Tema for skriftlig fordypningsarbeid kan være knyttet til:
1) forskningsprosjekter ved høgskole eller praksisfelt
2) kvalitetsprosjekter i praksisfeltet eller
3) tema som er relevante for klinisk praksis som kardiologisk sykepleier.

Fordypningsoppgaven kan være en teoretisk oppgave eller litteraturstudie, en evalueringsrapport eller en artikkel. Dersom en skriver artikkel følges mal for tidsskriftet.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Gjennomføring av ny og utsatt eksamen
Ved ikke bestått, må studentene bearbeide sin besvarelse til ny eksamen.