Hopp til innhald

LU1-KHÅ115 Kunst og Håndverk 1a 1-7

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Faget i utdanningen:

Kunst og håndverk er et allmenndannende fag, der kunnskap bygges gjennom praktisk og estetisk skapende handling, og kritisk refleksjon. Faget er forankret i kommunikasjons- og produksjons-former knyttet til visuell og materiell kultur. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget skapende arbeid, grunnskolens praksis og teoretiske kunnskaper og referanser. Forskningsbasen i faget omfatter det estetisk utøvende feltet, det fagdidaktiske feltet, og sammenhengen mellom disse.

 Kunst og håndverk er delt i områdene bilde, skulptur, design og arkitektur. På alle fire områder utvikles og brukes kunnskap og ferdigheter i arbeid med materialer, teknikker, visuell kommunikasjon og estetiske virkemidler. Faginnholdet knyttes til kunst- og formuttrykk fra ulike tidsepoker, kulturer og elevenes flerkulturelle hverdag. Duodji/duodje/duedtie som er en sentral del i samisk kultur, er integrert i faget.

 Studentens handlingskompetanse utvikles gjennom øvelse og erfaring med skapende prosesser. Et gjennomgående særpreg ved utdanningen Grunnskolelærer 1.-7. med vekt på praktisk estetiske læreprosesser er at oppgaver, arbeidsmåter og innhold i studieemnene skal gi erfaring med og kunnskap om praktisk estetiske læreprosesser i danningen av det integrerte mennesket.Kunnskap om barn og unges kulturelle uttrykksformer i møte med materialer og symboler ligger til grunn for profesjonsutøvelsen. Studenten skal kunne bruke gjeldende læreplan for kunst og håndverk i grunnskolen, og sikre alle elevers læring i faget ut fra forutsetningene til den enkelte og elevgruppa. Studenten skal kunne skape et læringsmiljø som stimulerer til opplevelse, utfoldelse og refleksjon rundt aktualitet, kvalitet og bærekraftig utvikling.

 Ut fra fagets egenart skal studenten bruke de grunnleggende ferdighetene: Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy som en integrert del av arbeidet med kunst og håndverk. I vekselvirkning mellom fagutøvelse, fagteori og fagtradisjon skal studenten utvikle en bevisst holdning til fagets innhold, relevans og verdi for individ, skole og samfunn.

 

Presentasjon av emnet:

Kunst og håndverk 1 gir en innføring i bilde, skulptur, design og arkitektur. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 1.-7. trinn i grunnskolen. Fagdidaktikk er en integrert del av arbeidet i faget og tar for seg organisert læring i kunst og håndverk, fagets historiske utvikling, relevans og legitimering som allmenndannende fag i skolen. Studenten skal arbeide med praktiske, skapende prosesser for å bli en god veileder for elevene, og kunne bruke ulike vurderingsformer som bidrar til elevenes læring.

I kunst og handverk 1a blir hovedvekten lagt på bilde (kunst og visuell kommunikasjon) og skulptur. Studentene får prøve ulike teknikker og materialgrupper innen bildeskaping og skulptur, og de vil gjennom teori og praksis få kjennskap til estetikk, kreativitet og læreprosesser i kunst og handverksfaget. I kunst og formkultur vil studentene få innøring i de mest sentrale epokene fra oldtida fram til barokken.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder, skulptur, design og arkitektur
  • har kunnskap om hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur, og utvikling av moderne kunsthåndverk, design og arkitektur
  • har kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
  • har kunnskap om design, designteorier, ideutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk
  • har kunnskap om barns romlige lek og hvordan denne kan knyttes til arbeid med arkitektur i nærmiljøet som referanse for skapende virksomhet i arbeid med blant annet estetikk og geometri

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
  • kan bruke tegning i arbeid med bilde, skulptur, design og arkitektur
  • kan eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder, skulptur, design og arkitektur
  • kan velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og håndverktøy som egner seg for oppgaver på barnetrinn, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
  • kan bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst og formkultur på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kulturuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning, og tilrettelegge for tilpasset opplæring for alle elever
  • kan bruke metoder for problemløsning i design og teknologi og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan ta i bruk kulturelle forskjeller i elevgruppa som ressurs og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
  • kan bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
  • kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
  • kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesing
  • Praktisk arbeid, individuelt og i grupper
  • Muntlige og skriftlige oppgaver
  • Ekskursjoner (studentene må dekke egne kostnader)

Obligatorisk læringsaktivitet

  •  Innlevering av alle obligatoriske oppgaver
  • Innbetaling av materialpenger
  • Godkjent deltakelse i undervisning. Dette konkretiseres i semesterplan

Vurderingsform

Eksamensutstilling og mappe.Eksamen regnes ikke som levert dersom det mangler ett eller flere mappeelement

Eksamen vurderes som ikke levert dersom en eller flere element, spesifisert som eksamensoppgaver i semesterplanen, mangler helt eller delvis.

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler