Hopp til innhald

LU1-MH115 Mat og helse 1a 1-7: Innføring i fagområdet mat og helse

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

I dette emnet utdypes mat og måltiders helsemessige dimensjon. Studentene skal lære å se ernæring, helse og matlagingsaktiviteter knyttet til ulike målgrupper, aldrer og kulturer slik at en tilpasser undervisningen individuelle behov. Sentralt i emnet er at studentene skal gjøre seg kjent med forskning, ernæringspolitikk, og kunne bruke denne kunnskapen til å sette sammen og lage mat som fremmer helse.

Faget Mat og helse i grunnskoleutdanningen er et allmenndannende , praktisk og estetisk profesjonsfag og skal forberede studentene til å undervise i faget mat og helse på 1.-7. trinn i grunnskolen. Gjennom studiet skal studentene utvikle kompetanse innefor fagområdets helsefremmende, miljømessige og kulturelle dimensjon.Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og ferdigheter som gjør barn og unge i stand til å opptre som ansvarlige forbrukere på matområdet og gi dem forståelse for den kulturelle betydningen mat og måltider har for enkeltindivider og samfunn. Samisk mattradisjoner, måltidsskikker og tradisjonelle måter å utnytte matressurser fra naturen integreres i faget. Det legges stor vekt på fagets praktiske del og hvordan faget skal formidles til elever i grunnskolen.

Organisering av faget

Mat og helse er ved HVL satt sammen av emnene , Mat og helse 1a / innføring i fagområdet mat og helse (15 studiepoeng) og Mat og helse 2a / Mat og helse i et kultur- og forbruksperspektiv (15 studiepoeng). Til sammen 30 studiepoeng.

Læringsutbytte

Studenten :

  • har kunnskap om og behersker grunnleggende matlagingsteknikker og redskapsbruk
  • har kunnskap om didaktiske kategorier
  • har kunnskap om de grunnleggende ferdigheter
  • har kunnskap om matvaregruppene og ulike merkeordninger
  • har kunnskap om trygg mat
  • har kunnskap om ulike måltidstradisjoner ¿ ( norsk , samisk , flerkulturell perspektiv)

  • kan differensiere og variere undervisningen, gjennomføre en læringsorientert vurderingspraksis
  • kan planlegge og lage trygg og innbydende mat
  • kan formidle smaks opplevelse
  • kan være gode rollemodeller i forhold til ulike kulturelle og måltidskontekster
  • kan planlegge, gjennomføre , vurdere læringsarbeidet og vurdere elevenes måloppnåelse

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere læringsarbeidet ut fra læreplanens intensjon og innhold
  • kan bidra til å skape et godt læringsmiljø

  • kan utrykke seg muntlig og skriftlig i mat og helse, muntlig ferdigheter i faget - kan gjøre rede for smak, lukt og estetikk, og kan presentere fagrelevant stoff muntlig, formulere spørsmål, argumentere og kommunisere ideer i faget i samtale med andre, skriftlig ferdighet i faget ¿ og kan skrive fagrelevante oppgaver, vurdere aktiviteter, skrive egne og lage illustrasjoner,
  • kan lese i mat og helse - å granske, tolke og reflektere over faglige tekster, kan samle, sammenlikne og systematisere informasjon fra oppskrifter, bruksveiledning, varemerking, reklame, informasjonsmateriell og andre sakprosatekster og vurdere dette kritisk ut fra formålet med faget
  • kan regne i mat og helse, - og kan vurdere nærings- og ernæringsinnhold og sammenligne priser på varer
  • kan bruke digitale verktøy i mat og helse, - søke etter informasjon, sammenligne og vurdere næringsinnhold og presentere faglig innhold

Krav til forkunnskaper

- Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Fagets praktiske del vektlegges. Undervisning i praktisk kjøkkenarbeid foregår i grupper, klasser på 16 studenter og er organisert i minimum 4 timers leksjoner/økter.

Forskjellige undervisningsmetoder benyttes ; forelesning, forevisning, individuelt arbeid, gruppearbeid, oppgaver m/framlegging.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80 % obligatorisk deltakelse i praktisk undervisning.
  • arbeidsmappen med logger og obligatoriske oppgaver skal være godkjente innen gitte tidsfrister .Oppgavene skal vises ved praktisk eksamen
  • materialutgifter, matpenger må være betalt: kr. 400,-
  • studentene må ha gjennomført grunnskolepraksis i faget mat og helse. Alternativ praksis kan bli vurdert, som matlagingskurs for barn i grupper i høgskolen, kulturskolen med flere.

Vurderingsform

Skriftlig eksamen, praktisk eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler