Hopp til innhald

LU1-MU1A Musikk 1a, 1-7 Musisering og formidling 1

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet gir en grunnleggende opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, med fokus på å bygge opp studentens musikalske kunnskaper og ferdigheter. Studentene får anledning til å bli kjent med hverandre og musikken gjennom egne praktiske, utøvende og kreative prosesser. Det blir mulighet til å fordype seg i et valgt hovedinstrument. Emnet inneholder også en innføring i skolefaget musikk slik det er formet for trinna 1-7 i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i praksisopplæringen skal gi studentane ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med begynneropplæring i musisering.

Faglig innhold:

  • Hovedinstrument og samspill
  • sang og akkompagnementstrening
  • Øvingslære og -metodikk
  • Gehør/musikkteori
  • Innføring i skolefaget musikk 1-7
  • Innføring i musikkdidaktikk
  • Innføring i musikkteknologi

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten har kunnskap om:

  • øving og øvingsteknikker
  • metoder som er egnet for musisering i 1.-7.trinn  
  • organisering og framdrift av musikalske prosesser og produkt
  • notesystemet
  • didaktiske problemstillinger i musikkfaget
  • læreplaner i musikkfaget
  • analoge og digitale læringsressurser som er utviklet til bruk i skolefaget på 1.- 7. trinn
  • musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring i 1.-7. trinn

Ferdigheter:

Studenten:

 

  • kan uttrykke seg musikalsk og meningsfullt på eget hovedinstrument individuelt og i samspill med andre
  • kan utvikle sitt musikalske gehør og knytte dette opp mot praktisk arbeid med hovedinstrument og samspill
  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter og akkompagnere til allsang
  • er fortrolig med og mestrer grunnleggende ferdigheter i skolefaget musikk og kunne arbeide med disse i musikkopplæringa på 1. -7. klassetrinn

 

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere
  • analysere og vurdere egen musikalsk og kunstnerisk læring og se denne i sammenheng med læringen til elever på trinn 1.- 7.
  • reflektere over forholdet mellom musikk, metoder i og utenfor faget, og læring hos elever på 1.- 7. trinn
  • planlegge, gjennomføre og vurdere varierte læringsprosesser knyttet til hovedområdet musisering på trinn 1.-7.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer, veiledning og selvstendig øving/litteraturstudium. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - praktiske, skriftlige og muntlige.
  • 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning

Vurderingsform

Praktisk metodisk eksamen vurdert med bestått/ ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt 

Mer om hjelpemidler