Hopp til innhald

LU2-NA0315 Naturfag 2a, 5-10

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnekode: LU2-NA315 (1)Avdeling: ALKStudiested: StordStudieområde: LærerAntall studiepoeng: 15Undervisningsspråk: NorskUndervisningssemester: VårAntall semester: 1Vurderingssemester: VårTrinn: 1Undervisning 1. gang: Våren 2014

Faget skal gi faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag på grunnskolens 5.-10. trinn. Utdanningen skal være knyttet til praksisfeltet, og gi studentene grunnlag for på egen hånd og i samarbeid med andre å utvikle sine kunnskaper og arbeidsmåter. Det legges vekt på forskningsbasert kunnskap om elevenes faglige utvikling gjennom hele grunnskolen. Utdanningen skal gi erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon som forbereder til en lærerrolle som fremmer elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter; uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese og regne og bruke digitale verktøy. Videre skal faget stimulere til undring, interesse for og positiv opplevelse av naturfaget. Grunnskolelæreren skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres og støtter utviklingen av det naturfaglige språket. Læreren skal også kunne ivareta flerkulturelle perspektiver i naturfagsundervisningen og bidra til respekt for samers og andre urfolks tradisjonskunnskap om naturen og bruk av naturressursene.

Naturvitenskap og teknologiske nyvinninger har vært en grunnleggende forutsetning for utviklingen av vår sivilisasjon. Vi står i dag overfor utfordringer i samfunn og miljø der kunnskap i naturvitenskapsfagene vil være avgjørende både nasjonalt og globalt. Utdanning for bærekraftig utvikling krever grunnskolelærere som har kunnskaper om både lokale og globale miljøutfordringer. De må kunne tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede og ansvarsfølelse og som etter hvert utvikles til kunnskap og engasjement for miljøet. Faget skal vise at naturvitenskapelige og teknologiske vurderinger gjøres i forhold til etiske verdier og idealer. Faget skal legge grunnlag for å se naturvitenskapens verdensbilde som et kulturprodukt, der observasjoner, eksperimenter, drøftinger og teori gradvis endrer vår erkjennelse.

Naturfag henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi. Grunnskolelæreren på 5.-10. trinn skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som et helhetlig fag tilpasset alle elever.

Emnet supplerer første 30 stp, og til sammen skal de danne grunnlag for å gi større faglig trygghet på hele bredden av grunnskolefaget 5.-10. trinn. På noen sentrale faglige og fagdidaktiske områder skal det også utvikles dypere kunnskap. Det legges vekt på å utvikle kompetanse i å undervise 68

elever så de videreutvikler sansing, oppdagerglede, undring og naturglede. Ferdigheter og generell kompetanse som grunnskolelærer for 5.-10. trinn videreutvikles fra naturfag 1. Emnet skal gi økt erfaring i å bruke elevaktive læringsformer på flere ulike læringsarenaer. Emnet sammen med de 30 første studiepoeng i naturfag dekker ikke hele den faglige bredden i grunnskolefaget for 5.-10. trinn. Bredden kan oppnås gjennom å bygge på med 15 nye studiepoeng

Studenter som bare har tatt Naturfag 1a må supplere med 30 studiepoeng for å få tilstrekkelig kompetanse

Grunnleggende ferdigheter blir sterkt vektlagt i studiet. Studentene skal lese naturfaglige tekster i bøker og tidsskrift både på norsk og engelsk. Særlig i fysikkdelen blir de nødt til å foreta beregninger. De må presentere laboratorieaktiviteter muntlig for de andre studentene og skrive tekster til mappeoppdrag i naturvitenskapelig tradisjon. IKT blir brukt der dette er faglig relevant. Dette gjelder særlig målinger, registrering i databaser, simulering, animasjoner, dokumentasjon og publisering. Læringsplattformer som Fronter blir brukt til kommunikasjon og innlevering av oppgaver. Nettsider i naturfag blir viktige læringsressurser i faget samtidig som studentene blir opplært i kritisk bruk av informasjon på nettet.

Dette emnet består av to hovedområder med ulik vekting.Didaktiske elementer vil bli trukket inn i de ulike emnene der dette er naturlig og relevant, men på en slik måte at alle de didaktiske kunnskapene og ferdighetene vil bli dekket.

Biologisk mangfold: 9 stp

Kjemi: 6 stp

Læringsutbytte

 

Studenten

  • har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
  • har kjennskap til eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien

 

 

Studenten

  • har oversikt over navn og egenskaper til noen arter/grupper av planter og dyr
  • har kunnskap om karakteristiske trekk hos alger, moser og lav
  • har kunnskap om karakteristiske trekk hos utvalgte virvelløse dyregrupper og virveldyr
  • har kunnskaper om og erfaringer med naturtypene skog og sjø
  • har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til vanlige mineraler og bergarter, og til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen på jorda

 

 

Studenten

  • har kunnskap om navnsetting, oppbygning og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
  • har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kjennskap til hvordan energibegrepet kan brukes i beskrivelsen av kjemiske prosesser

 

 

Studenten

  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
  • kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
  • kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

 

 

Studenten

  • har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Naturfag 1

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer. Uteaktiviteter, ekskursjoner, feltarbeid og arbeid på fagverksted (laboratorier) vil stå sentralt.

Mappearbeid vil bli brukt til enkelte tema og være en del av eksamen.

Noe av undervisningen kan bli organisert som seminarer og kollokvier.

Studenten skal bidra til problematisering av fagstoffet og selv delta i utforming av praktiske oppgaver og undersøkelser i natur. I tilknytning til dette vil analyse og refleksjon inngå som viktige element.

I studiet skal studenten være med på å problematisere didaktiske/metodiske tilnærminger til tema i skolen. Forskningsbasert undervisning vil danne grunnlag for studentenes arbeid med enkelte mappeoppdrag 

Obligatorisk læringsaktivitet

 Deltagelse i ekskursjoner og feltarbeid. Enkeltekskursjoner kan ha en varighet på opp til 5 dager (Gjelder del 2 av eksamen)

Deltagelse i verksted og laboratorieaktiviteter (Gjelder del 1 av eksamen)

Studenter som ikke fyller kravene til deltagelse i praktisk undervisning må framstille seg til muntlig høring og vise at studiekrav og ferdigheter knyttet til den praktiske undervisning er innfridd.

Vurderingsform

-

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler