M120MU114 Musikkpedagogisk teori del 1
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Dette er første emnet i første semester, og handler om grunnleggende begreper, perspektiver og debatter i musikkpedagogikk som fag- og forskningsfelt.
Musikkpedagogisk teori henter faglig tilfang fra relevante fagområder som didaktikk, estetikk, sosiologi, antropologi, psykologi, filosofi, historie og tekstvitenskap. Studentene skal tilegne seg inngående kunnskap om relevante forskningstradisjoner, teorier og debatter, og sette disse i sammenheng med musikkpedagogiske og musikkulturelle praksisområder. Det blir lagt vekt på selvstendig og kritisk bearbeiding av pensum.
Læringsutbytte
- Har inngående kunnskap om musikkpedagogikk som fagområde og forskningsfelt.
- Kan kritisk drøfte vitenskapelige tekster
- Kan kommunisere skriftlig og muntlig om musikkpedagogiske grunnlagsproblemer på en analytisk og kritisk måte
- Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiver til å analysere og drøfte problemstillinger i det musikkpedagogiske fag- og forskningsfeltet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer 2-3 dager per uke i emneperioden. Det forutsettes aktiv deltaking i undervisning og selvstendige litteraturstudier. Det forventes at studenter bidrar med seminar- og prosjektframlegg og deltar i kollokviegrupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Læringsmappe: 5 skriftlige mappeelementer á 1000-1600 ord pluss referanser knyttet til forelesninger og pensumlitteratur må bestås for å gå opp til eksamen. Retningslinjer for utforming, levering og vurdering av læringsmappe formidles ved semesterstart.
Godkjente arbeidskrav er gyldig i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Vurderingsmappe.
Vurderingsmappen skal inneholde 3 utvalgte elementer fra læringsmappen i tillegg til en selvstendig faglig drøftingstekst. Totalt omfang: 5000-7000 ord. Retningslinjer for utforming og vurdering av vurderingsmappe formidles ved semesterstart.
Tid for innlevering av vurderingsmappen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala bestått/ikke bestått.
Ved ikke bestått mappe skal revidert og forbedret mappe leveres
Hjelpemidler ved eksamen
Pensumlitteratur og annen relevant litteratur
Mer om hjelpemidler