MACREL-L01 Kreative fag og læreprosesser 1
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet bygger på kandidatens kunstfaglige, didaktiske og allmenne forhåndskunnskaper fra tidligere utdanning og opptaksgrunnlaget i det valgte profilfaget eller profilområdet, og skal gi kandidatene en innføring i følgende hovedtema:
- Praktisk-estetisk erfarings- og refleksjonsgrunnlag for læring
- Grunnlagsteori/drøftinger om kreative fag og læreprosesser
- Kunstfaglig og didaktisk teori- og forskingsgrunnlag for kreative fag og læreprosesser
Kreative og praktisk-estetiske læreprosesser er erfaringsbaserte læreprosesser som er knyttet til aktive, kroppslige, opplevelsesorienterte, relasjonelle, innovative og utforskende strategier for helhetlig læring. Begrepet praktisk-estetiske læreprosesser dekker utdanningens intensjon om et innovativt og utviklingsorientert fokus på de læreprosesser som over lang tid er utviklet innen de praktiske og estetiske fagene (PE-fag). Gjennomgående er også samspillet med kunnskap om og impulser fra omverden. Emnet gir en generell innføring i det teori- og forskningsbaserte grunnlaget for analyse og anvendelse av kreative og praktisk-estetiske læreprosesser i ulike praksiskontekster.
I tillegg skal Emne I forberede students valg av masterarbeid gjennom å introdusere aktuelle problemstillinger, nyere forskning og utviklingsarbeid, og aktuelle FoU-prosjekt ved utdanningsinstitusjonen.
- Estetiske begreper og estetisk praksis før og nå
- Praktisk-estetiske læreprosesser og fag- og kunnskapsbegreper
- Kreativitetsteori og kreativitetsutvikling
- Improvisasjon i kunstnerisk og didaktisk praksis
- Læring, estetiske uttrykksformer og forskning
- Dramaturgi og dramaturgiske formgivingsprosesser
- Lek og spill som aktiviteter i praktisk-estetiske læringsarenaer
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om estetiske begreper og estetisk praksis før og nå
- har inngående kunnskap om ulike aspekter ved kreative fag og læreprosesser og om slike prosessers forhold til ulike praktisk-estetiske fag og til kunnskapsbegreper
- har brei kunnskap om lek og spill som praktisk-estetiske læringsarenaer og som grunnlag for kunstneriske prosesser
- har bevissthet om og kan bruke dramaturgiske virkemidler i kunstneriske og didaktiske formgivingsprosesser
- har kunnskap om kreativitet og kreativitetsutvikling og kan bidra i og reflektere over kreative prosesser
- har inngående kunnskap om ulike sider ved vitenskapelig, kunstnerisk og estetisk argumentasjon, refleksjon og teoriutvikling knyttet til kreative og estetiske læreprosesser
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kunstnerisk og didaktisk praksis og kreative fag og læreprosesser
- kan utforme, analysere og vurdere innovative og kreative læreprosesser i samband med estetisk produksjon og kan samarbeide med andre i slike prosesser
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og mestrer fagområdets uttrykksformer
- behersker og kan vurdere improvisasjon, lek og spill som metoder og virkemiddel i kreative, kunstneriske og didaktiske praksiser
- kan drøfte hvilke forsknings- og utviklingsspørsmål som er stilt i aktuell litteratur, og hvilke spørsmål som kan stilles innen det aktuelle område
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen fagfeltet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
Krav til forkunnskaper
- Ingen
Anbefalte forkunnskaper
-
Undervisnings- og læringsformer
Læringsformene innenfor emnet er preget av variasjon, og omfatter prosjektorganisert lærings- og produksjonsarbeid, forelesninger, fellesdrøftinger, seminar, gruppeprosjekt med veiledning, ulike former for individuelt arbeid med veiledning, og bruk av nettbaserte ressurser. Praktisk-estetisk skapende arbeid inngår i emnet i form av prosjekter.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Deltaking i seminarer og felles drøftinger på studiested og på nett
- Innlevering av praktisk-estetisk arbeid, rapporter og refleksjonsnotat etter fastsatt plan
- Deltaking i prosjektarbeid, framføringer og veiledning
Arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplan.
Vurderingsform
Prosjekt (30%)
Mappe (70%)
Bestått/ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Alle skriftlige eller trykte hjelpemidler
Mer om hjelpemidler