Hopp til innhald

MAFYS230 Forskningsmetode, forskningsetikk og statistikk

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Studentene skal gjennom emnet tilegne seg grunnleggende kunnskaper om bruk av ulike forskningsmetoder og deres metodologiske fundament. Emnet skal bidra til utvikling av en analytisk holdning og selvstendighet i bruk av teoretiske perspektiver og forskningsmetoder. Emnet skal bidra til å utvikle evnen til å reflektere over forskningsetiske problemstillinger.

Emnet undervises i andre semester

Kvantitative forskningsmetoder og metodologi
Kvalitative forskningsmetoder og metodologi
Reliabilitet og validitet
Vitenskapsetikk
Statistikk

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om kjennetegn ved sentrale kvantitative forskningstilnærminger, herunder bruk av eksperimentelle og ikke-eksperimentelle design og spørreskjemaundersøkelser
  • har inngående kunnskap om kjennetegn ved sentrale kvalitative forskningstilnærminger, herunder bruk av forskningsintervju, observasjon og tekstanalyse
  • kan anvende ulike analyseprosesser for kvalitative data
  • kan anvende vanlige statistiske metoder herunder deskriptiv og induktiv statistikk
  • har inngående kunnskap om begrepene validitet og reliabilitet i ulike forskningstradisjoner

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan anvende relevante kvantitative og kvalitative forskningstilnærminger
  • kan gjennomføre ulike analyseprosesser for kvalitative data
  • kan gjennomføre vanlige statistiske metoder herunder deskriptiv og induktiv statistikk

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan formidle muligheter og begrensninger ved sentrale kvantitative forskningstilnærminger
  • kan formidle muligheter og begrensninger ved sentrale kvalitative forskningstilnærminger
  • kan analysere empirisk materiale som frembringes av ulike forskningsmetoder
  • kan anvende ulike analyseprosesser for kvalitative data
  • kan anvende vanlige statistiske metoder herunder deskriptiv og induktiv statistikk

Krav til forkunnskaper

Studiets opptakskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesning og seminar, e-læringsressurser inklusive diskusjonsforum og quizer. I tillegg kommer gruppearbeid og selvstudium. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Individuell oppgave, 3000 ord +/-10%. Kritisk analyse av vitenskapelig artikkel med motsatt metode av den individuelle forskningsdesignoppgaven.
  • Statistikkoppgave: studentene får utdelt statistikkoppgaver etter 2. samling i semesteret. Oppgavene skal leveres som et arbeidskrav en uke etter siste samling.

Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen som består av en forskningsdesignoppgave med motsatt design av gruppeoppgaven. Eksamensoppgaven har et omfang på 4300 ord +/- 10 %.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten en bearbeidet versjon av denne til ny eksamen.