Hopp til innhald

MAFYS531 Fysioterapi ved subakutte og langvarige muskelskjelett-, revmatiske og ortopediske helseproblemer

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Dette emnet er en fordypning og videre kvalifisering innen fysioterapi relatert til pasienter med muskelskjelett, revmatiske og ortopediske lidelser. Fagutøvelse, i samarbeid med pasient, pårørende og andre aktuelle yrkesgrupper med tanke på et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud, vektlegges.

Deler av emnet tilbys fysioterapeuter fra andre masterprogrammer i inn- og utland, og vil dermed undervises på engelsk.

  • Sykdomslære
  • Fysiologiske responser
  • Fysioterapi ved muskelskjelett-/revmatiske og ortopediske lidelser
  • Måle- og evalueringsmetoder
  • Kunnskap om medisinsk teknisk utstyr
  • Billeddiagnostikk
  • Laboratorieanalyser
  • Smerte
  • Kognitive tilnærminger og motivasjon
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Kunnskapsbasert fysioterapi innen fagområdet
  • Individuell plan
  • Implementering
  • Helsepedagogikk

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om muskelskjelett-, revmatiske og ortopediske lidelser i et livsløpsperspektiv, herunder anatomi, fysiologi, patologi, prognose, etiologi, epidemiologi, livsstil og miljø
  • har inngående kunnskap om teorier som fremmer mestring og helsefremmende atferd
  • har inngående kunnskap om mekanismer rundt langvarig smerte

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan gjennomføre undersøkelser og vurderinger av pasienter med muskelskjelett-, revmatiske og ortopediske lidelser i forhold til smerte, funksjon, aktivitet og deltakelse ut fra et kunnskapsbasert fysioterapifaglig perspektiv
  • kan bruke de vanligste undersøkelsesmetoder og funksjonstester relatert til problemstillinger hos pasienter med muskelskjelett, revmatiske og ortopediske lidelser
  • kan utarbeide individuell plan
  • kan gjennomføre tiltak som fremmer motivasjon og mestring

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan kritisk vurdere ulike fysioterapeutiske behandlingsprinsipper og -teknikker, og gjøre begrunnede valg av behandlingstilnærming, dosering og progresjon
  • har innsikt i fortolkning av billeddiagnostiske beskrivelser og laboratorieprøver og kan sette de i sammenheng med kliniske funn
  • kan anvende selvstendige kliniske resonneringer og ta reflekterte beslutninger om fysioterapitiltak både mht. undersøkelse, forebygging, behandling og rehabilitering i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • kan vurdere behov for henvisning til videre undersøkelse/behandling i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • kan reflektere kritisk over egen rolle og funksjon i et tverrfaglig team og vise adferd i samsvar med en verdibasert grunnholdning
  • Kan ivareta pasienter med sammensatte problemstillinger og reflektere rundt bruk av diagnoser
  • har innsikt i kunnskapsgrunnlaget for implementering av tiltak i praksis
  • kan beskrive og analysere samfunnsmessige- og helsepolitiske rammer for helsepedagogiske tiltak
  • kan gjennomføre fagutvikling og delta i forskning innen fysioterap

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, ferdighetstrening ved HiB, praksisstudier i spesialist- og kommunehelsetjenesten, selvstudium.

Praksis Veiledet praksis i kommunehelsetjenesten.

Undervisningen består av forelesninger, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudium. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Refleksjonsnotat fra praksis 700 - 1000 ord
  • Innlevering av loggskjema på itslearning
  • Godkjent praksisstudier fra kommunehelsetjeneste, totalt 5 uker

Godkjente arbeidskrav er gyldige i seks påfølgende semestre.

Studenten har maksimalt 3 forsøk.

Vurderingsform

Muntlig eksamen i form av presentasjon Godkjent refleksjonsnotat fra praksis bearbeides og presenteres for medstudenter og sensorer. Presentasjonen skal ta maksimalt 10 min (ca 8 PowerPoint slides), deretter beregnes ca 10 minutter til spørsmål og diskusjon. Sensor kan stille spørsmål fra pensum relatert til tema som presenteres.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.