Hopp til innhald

MAKP302 Vitenskapsteori og metode

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

I dette emnet utforsker studentene ulike vitenskapsteoretiske begreper, teorier og posisjoner, og hvordan de påvirker forskningen og frembringer ulike former for kunnskap. Kunnskapsteoretiske problemstillinger med relevans for helsevitenskap belyses ut fra ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner. Studentene får videre innsikt i sentrale kvalitative og kvantitative studiedesign og analysemetoder. Emnet vil bidra til diskusjon og refleksjon rundt valg av metodologi og i hvilken grad man kan trekke konklusjoner ut fra forskningsresultat.

Emnet kan erstattes med videreutdanning eller relevant emne på masternivå fra annen utdanning/ studiested. Du må søke masterstudiets administrasjon om godkjenning av dette i løpet av første studieår. Søknaden vurderes individuelt.

Emnet går over ett semester.

  • Generell vitenskapsteori og vitenskapsteori.
  • Sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner: rasjonalisme, empirisme, positivisme, fenomenologi og hermeneutikk. Sentrale vitenskapsteoretiske begreper relevante for helsefag.
  • Forskningsetikk.

Grunnleggende karakteristika, styrker og svakheter ved sentrale kvantitative og kvalitative design/metodologier.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske og forskningsetiske problemsstillinger og begreper som har relevans for helsefag
  • har inngående kunnskap om sentrale elementer ved vitenskapsteoretiske diskusjoner omkring kunnskapsbasert praksis
  • har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative studiedesign og deres styrker og svakheter
  • kan anvende sentrale beskrivende og induktive kvantitative analysemetoder
  • kan anvende sentrale kvalitative forskningstradisjoner
  • kan forklare vitenskapsteoretiske problemer knyttet til begrepene validitet og reliabilitet, og gjøre rede for metodespesifikke kvalitetskriterier innen kvalitativ og kvantitativ forskning

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan redegjøre for og ta stilling til sentrale vitenskapsteoretiske og forskningsetiske problemer og diskusjoner innen helsefag
  • kan vurdere det vitenskapsteoretiske grunnlaget for ulike forskningsmetoder
  • kan problematisere vitenskapsteoretiske spørsmål med hensyn til kunnskapsbasert praksis
  • kan problematisere forholdet mellom studiedesign og forskningsspørsmål
  • kan argumentere for valg av metoder til kvalitativ datainnsamling og analyse
  • kan argumentere for valg av epidemiologiske og statistiske analysemetoder
  • kan planlegge en kvalitativ og en kvantitativ studie

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan kritisk forholde seg til og delta i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske diskusjoner
  • kan reflektere over og ta stilling til grunnleggende vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger i relasjon til forsknings - og utviklingsoppgaver
  • kan formidle og drøfte kvalitative tenkemåter og metoder
  • kan formidle og drøfte epidemiologiske og statistiske tenkemåter og metoder
  • kan utøve forskning med faglig integritet og etisk høy standard
  • kan kritisk reflektere over forskningsresultater

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er i utgangspunktet nettbasert, med én samling som innbefatter et seminar med fremlegg av pågående masterprosjekter fra studentene på kull MAKP 2013. Arbeidsformer er gruppearbeid og selvstudium. Undervisning, diskusjon, og individuelt arbeid foregår gjennom studiestøttesystemet Itslearning. Her vil studenten motta og levere oppgaver, og kommunisere med medstudenter og lærere. Det vil bli avholdt videokonferanser. For å delta på møtene trenger studenten mikrofon og høyttaler, og vi anbefaler webkamera og hodetelefon.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke

Obligatorisk læringsaktivitet

Studenten skal levere inn et førsteutkast til eksamensbesvarelsen i alle emnets deler.

  • Arbeidsmappen består av tre arbeider:
  • Arbeid 1: Vitenskapsteoretisk essay. Besvarelsen skal være på 2000 ord (+/-10%).
  • Arbeid 2: Teoretisk oppgave knyttet til kvalitative metoder. Besvarelsen skal være på 2000 ord (+/-10%).
  • Arbeid 3: Teoretisk oppgave knyttet til kvantitative metoder. Besvarelsen skal være på 2000 ord (+/-10%).

Studentene vil få tilbakemelding på et førsteutkast på hvert av arbeidene fra faglærer.

Deretter leveres et bearbeidet andreutkast i arbeidsmappen.

Vurderingsform

En skriftlig individuell mappeeksamen med tre arbeider, der ett arbeid trekkes ut til vurdering. Studentene får vite hvilket arbeid ved innlevering.

  • Arbeid 1: Vitenskapsteoretisk essay. Besvarelsen skal være på 2000 ord (+/-10%).
  • Arbeid 2: Teoretisk oppgave knyttet til kvalitative metoder. Besvarelsen skal være på 2000 ord (+/-10%).
  • Arbeid 3: Teoretisk oppgave knyttet til kvantitative metoder. Besvarelsen skal være på 2000 ord (+/-10%).

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Gjennomføring av ny eksamen
Dersom eksamensbesvarelsen vurderes til ikke bestått (karakteren F), må studenten omarbeide besvarelsen og levere denne til ny eksamen. Ved gyldig fravær fra eksamen vil egen trekning avgjøres hvilket arbeid som skal vurderes.