MBA504D Barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vurderer
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet ligger i programmets 2. semester semester og er ett av flere valgfrie emner.
Det skal bidra til inngående kunnskap om læreplanutvikling knyttet til barnehagelærerutdanningens innhold, struktur og nasjonale føringer. I emnet utdypes pedagogikk som vitenskaps- og danningsfag og fagets sammenbindende funksjon i møte med ulike kunnskapsområder. Emnet vil utforske ulike didaktiske tilnærminger til praksisopplæring for studenter, samt styrke ferdigheter til å anvende kunnskap om og kritisk vurdere pedagogisk veiledning og vurdering.
I dette emnet lærer studenten å innta et analytisk og kritisk perspektiv på barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vurderer. Studiet vektlegger kunnskap om og kritisk refleksjon over barnehagelærerutdannerens rolle i spenningsfeltet mellom nasjonale føringer for barnehagelærerutdanningen og barnehagen som praksisfelt.
I emnet vil studenten utfordres til å reflektere kritisk og selvstendig over pedagogikkfagets egenart og funksjon i møte med tverrfaglige kunnskapsområder og med praksisfeltet. Studenten utforsker ulike pedagogiske tilnærminger og forståelser av veiledning og vurdering i et sosiokulturelt perspektiv.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om barnehagelærerutdanningens nasjonale føringer og læreplanutvikling.
- har utdypende kunnskap om pedagogikkfaget og om fagets sammenbindende funksjon i møte med ulike kunnskapsområder og praksis i utdanningen.
- har avansert kunnskap om barnehagen som læringsmiljø for profesjonsutdanning, ulike didaktiske tilnærminger til praksisarbeid for studenter, samt pedagogisk veiledning og vurdering som begreper i teori og praksis.
Studenten
- kan analysere og kritisk reflektere over politiske diskurser knyttet til nasjonale føringer for læreplanutvikling.
- kan analysere og selvstendig reflektere over pedagogikkfaget og dets sammenbindende funksjon i møte med ulike kunnskapsområder og praksisfeltet.
- kan bidra til nytenkning og utvikling av barnehagens læringsmiljø, utforske ulike didaktiske tilnærminger, analysere og kritisk reflektere over pedagogisk veiledning og vurdering av studenter i praksisopplæringen.
Studenten
- kan lede og kritisk vurdere læreplanutvikling på ulike nivå.
- kan analysere og kommunisere om pedagogikkfaget og kritisk vurdere fagets sammenbindende funksjon i barnehagelærerutdanningen.
- kan kommunisere og anvende kunnskaper om ulike didaktiske tilnærminger til veilednings- og vurderingsstrategier for studenter.
Krav til forkunnskaper
Studentene må ha bestått de tre obligatoriske emnene i studiets første semester.
Såfremt det foreligger særlige omstendigheter, kan det dispenseres fra dette kravet.
Praksislærere må ha 15. stp. utdanning i veiledning.
Undervisnings- og læringsformer
Det kreves personlig og faglig dialog og evne til refleksiv skriving om faglige problemstillinger innenfor emnet. Undervisningsformene vil variere mellom forelesning, individuelle og gruppevise arbeidsmåter.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Prosjektplan for arbeidet med semesteroppgaven og selvvalgt pensum skal være godkjent fire uker før dato for innlevering av semesteroppgaven. Tematikk og problemstilling må ha utgangspunkt i to av de tre temaene i emneplanen; barnehagelæreren som utdanner, veileder og vurderer.
- Individuelt muntlig framlegg basert på et tema i pensum som ikke favner problemstillingen i semesteroppgaven.
Retningslinjer for arbeidskravet gis i begynnelsen av kurset.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.
Vurderingsform
Semesteroppgave.
Oppgaven skal være på 5000 ord,-/+ 10%. om valgt tema innenfor emnet.
Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ny/utsatt eksamen kan samme oppgave leveres inn en gang i revidert form innenfor 1 år.