MGBMH101 Mat og helse 1, emne 1 - Innføring i mat og helse
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Innføring i mat og helse er et bacheloremne i grunnskolelærerutdanningen 1-7 og er et praktisk og estetisk profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen. Emnet har vekt på kompetanseområdene kultur, forbruk og helse.
I dette emnet legges det vekt på et helsefremmende kosthold, matkultur, bærekraftig forbruk, og på mat og måltiders betydning for utjevning av sosiale ulikheter i helse.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kandidaten
- har kunnskap om kulturelle variasjoner i mat og måltider
- har kunnskap om etisk og bærekraftig matproduksjon og forbruk
- har kunnskap om matens innhold av næringsstoffer
- har kunnskap om nasjonale kostråd og retningslinjer for mat og måltider i grunnskolen
- har kunnskap om ulike matlagingsmetoder
- har kunnskap om trygg mat og matvarers holdbarhet
Kandidaten
- kan holde god kjøkkenhygiene og redusere matsvinn
- kan lage mat ute i naturen og bruke naturen som ressurs
- kan diskutere etiske og samfunnsmessige dilemmaer rundt bærekraftig matforbruk
- kan kritisk vurdere ulike typer kostholdsinformasjon
- kan vurdere nytten av forskningsbasert kunnskap i praktisk opplæring i mat og helse
- kan vurdere og kritisk bruke undervisningsmateriell og digitale læringsressurser i opplæringen
- kan vurdere mat og måltider ut fra nasjonale kostanbefalinger kan vurdere praktisk kjøkkenarbeid med overføringsverdi til grunnskolen
Kandidaten
- kan se faget mat og helse i et samfunnsaktuelt perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse
- har innsikt i relevante fagetiske problemstillinger
- kan overføre fagkunnskap til undervisning i mat og helse i grunnskolen
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjon, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper.
Materialkostnader (ca. kr. 100) og ekskursjoner må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav 1:
Studentene skal individuelt bruke Kostholdsplanleggeren/Matvaretabellen til å vurdere næringsinnholdet i eget matinntak, eller næringsinnholdet i mat som lages i en praktisk kjøkkenleksjon, opp mot nasjonale kostanbefalinger. Besvarelsen skal skrives som en akademisk tekst (2000 ord). - Arbeidskrav 2:
Studentene skal i gruppe planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg som belyser kulturelt mangfold eller bærekraftighet, og som har overføringsverdi til grunnskolen på trinn 1-7. Undervisningsopplegget skal gjennomføres for medstudenter, inkludere bruk av IKT og være forankret i 1-2 kompetansemål fra LK06.
Semesterplanen vil gi nærmere retningslinjer for arbeidskravene. Alle arbeidskrav må være godkjente før studenten kan ta eksamen i emnet.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Studenten trekker 3 ulike tema som både er pensumrelatert og som åpner for videre refleksjon.
Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler