Hopp til innhald

MKS551 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler en dypere forståelse for hvordan ulike syn på mennesket, virkeligheten og kunnskapen kan gjenkjennes i sykepleiepraksis og i forskningslitteraturen. Emnet omhandler metoder for forskning og fagutvikling i spesialiteten, samt sentrale begreper og teorier som er relevant for forskningen innen dette feltet. Det tilrettelegges for at studentene skal kunne vurdere forskningsresultater på en kritisk og konstruktiv måte. Planleggingen av et selvstendig prosjektarbeid, ivaretakelse av forskningsetiske hensyn, og prosjektplanlegging vil være sentralt for emnet. Emnet tilrettelegges for studenter ved studieretning anestesi- intensiv og operasjonssykepleie i andre og tredje semester.

  • Vitenskapsteori
  • Kvantitative metoder og epidemiologi
  • Kvalitative metoder
  • Statistikk
  • Litteraturstudie (review av vitenskapelig litteratur)
  • Systematisk litteratursøk
  • Kunnskapsbaserte retningslinjer
  • «Clinical audit»
  • Forskningsprosessen
  • Vitenskapelig abstrakt
  • Publisering og formidling av forskning- og fagutviklingsprosjekt
  • Relevante begreper og teorier for forskning i sykepleien til pasienter med akutt og/eller kritisk sykdom
  • Prosjektplanlegging
  • Utforming av prosjektplan
  • Forskningsetikk og personvern
  • Akademisk skriving
  • Kunnskapsbaserte fagnotat

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten...

  • har inngående kunnskaper om sentrale kjennetegn ved natur-, human-, og samfunnsvitenskapene
  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner kvantitative og kvalitative forskningsdesign og forskningsmetoder
  • har avanserte kunnskaper om gjeldende forskningsetiske retningslinjer
  • har avanserte kunnskaper om styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign
  • kan oppsummere forskning og bidra til kunnskapsbaserte praksiser i akuttavdelinger.

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan søke etter og kritisk vurdere teori og forskning i spesialsykepleien
  • kan gjøre rede for kunnskapsgrunnlaget i sentrale praksiser i spesialsykepleien
  • kan evaluere dagens praksis og foreslå systematiske tiltak for kvalitetsforbedring
  • kan identifisere behovet for ny forskning for å bedre praksis i spesialsykepleien
  • kan identifisere faglige problemstillinger og formulere forskningsspørsmål
  • kan planlegge kvalitative og kvantitative forskningsprosjekt

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan selvstendig gjøre kliniske spørsmål forskbare og formulere en prosjektskisse
  • kan analysere og reflektere over forskningsetiske problemstillinger ved forskningsprosjekt relatert til akuttavdelinger, anestesi-, intensiv-, og operasjonsavdelinger.
  • kan analysere og relatere kunnskapsteoretiske problemstillinger til spesialsykepleien

Krav til forkunnskaper

Studenten må ha bestått ANE/INT/OPR 503 og 504 (Kliniske studier 1)

Undervisnings- og læringsformer

Læring i emnet søkes oppnådd gjennom ressursforelesninger, gruppearbeid, nettbasert læring, veiledning individuelt og i grupper, studentpresentasjoner og selvstudie. Aktuelle tema for forskning utvikles i samarbeid med kliniske akuttavdelinger

Obligatorisk læringsaktivitet

  • I 2ndre semester en skriftlig hjemmeoppgave på 1500 ord +/-10%
  • Test i statistikk
  • Prosjektskisse
  • 4 timer obligatorisk individuell veiledning på prosjektplanen
  • Obligatorisk gruppeveiledning
  • Presentasjon av eget arbeid i plenum

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Godkjent obligatorisk arbeidskrav er gyldig i påfølgende semester.

Vurderingsform

Individuell hjemmeoppgave i form av prosjektplan: Omfang: 3500 ord +/-10 prosent.

Vurderingsutrykk
Bestått/Ikke bestått

Gjennomføring av ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen må studenten bearbeide den aktuelle delen til ny eksamen.