MUND4A113 Norsk fagdidaktikk - del 1
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet Norsk fagdidaktikk inngår som en av fire mulige fagfordypninger i studiet Master i undervisningsvitenskap. En full fordypning i Norsk fagdidaktikk innebærer at studenten både tar Norsk fagdidaktikk del 1 og del 2, i tillegg til å skrive masteroppgave innenfor norsk fagdidaktikk. Samlet blir det 75 studiepoeng i fordypningsfaget.
Innholdet i Norsk fagdidaktikk del 1 består av en språklig og en litterær del.
Språklige delemner:
- Generell språkdidaktikk
- Lesedidaktikk og sjangerlære
- Skriveopplæring
- Opplæring i bokmål, nynorsk og samisk
- Grammatikk og grammatikkundervisning
- Normering
Litterære delemner:
- Generell litteraturdidaktikk
- Sentrale litteraturteoretiske retninger
- Litterære leseteorier
- Litteraturhistorie
- Litteraturkritikk og litterær kvalitet
- Sammensatte tekster
Læringsutbytte
Etter avsluttet studium har studenten
- Kunnskap om ulike litteraturdidaktiske og litteraturteoretiske retninger.
- Kunnskap om ulike språkdidaktiske og språkteoretiske retninger.
- Innsikt i og oversikt over hvordan man underviser i norskfaget i grunnskolen.
- Kunnskaper om forskningsmetodiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger knyttet til analyse av språk og tekst.
Etter avsluttet studium kan studenten
- Utføre teoriforankret arbeid med litterære tekster og med språklige data.
- Gi faglig begrunnet undervisning i norsk i grunnskolen.
- Bruke vitenskapelige metoder i studiet av språk og tekst.
- Vise at hen kjenner til ulike utfordringer som er knyttet til fagundervisning og kunnskapsutvikling.
Etter avsluttet studium kan studenten
- Bruke teoretisk kunnskap, både i arbeid med egen masteravhandling og i vurdering av andres arbeid.
- Overføre teoretisk kunnskap til praktisk arbeid med norskfaget i klasserommet.
- Utdype og konkretisere hva norskundervisning er og kan være.
Krav til forkunnskaper
Minst 30 studiepoeng Norsk GLU 5-10 eller Norsk GLU 1-7 eller tilsvarende
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen skjer i form av forelesninger, fagseminar og individuell veiledning. Det forutsettes at studentene bidrar aktivt i den faglige diskusjonen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studenten skal holde to muntlige presentasjoner: En i språkdelen av faget og en i litteraturdelen av faget.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i to år etter at godkjenningen er gitt.
Vurderingsform
Semesteroppgave.
Studenten skal skrive en fagartikkel på ca. 10 sider med problemstilling fra et sentralt forskningsområde.
Det vil bli gitt veiledning i arbeidet med denne artikkelen.
Studenten velger selv målform.
Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.