Hopp til innhald

MUNDD4A113 Norsk fagdidaktikk - del 1

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet Norsk fagdidaktikk inngår som en av fire mulige fagfordypninger i studiet Master i undervisningsvitenskap. En full fordypning i Norsk fagdidaktikk innebærer at studenten både tar Norsk fagdidaktikk del 1 og del 2, i tillegg til å skrive masteroppgave innenfor norsk fagdidaktikk. Samlet blir det 75 studiepoeng i fordypningsfaget.

Innholdet i Norsk fagdidaktikk del 1 består av en språklig og en litterær del.

Språklige delemner:

  • Generell språkdidaktikk
  • Lesedidaktikk og sjangerlære
  • Skriveopplæring
  • Opplæring i bokmål, nynorsk og samisk
  • Grammatikk og grammatikkundervisning
  • Normering

Litterære delemner:

  • Generell litteraturdidaktikk
  • Sentrale litteraturteoretiske retninger
  • Litterære leseteorier
  • Litteraturhistorie
  • Litteraturkritikk og litterær kvalitet
  • Sammensatte tekster

Læringsutbytte

Etter avsluttet studium har studenten

  • Kunnskap om ulike litteraturdidaktiske og litteraturteoretiske retninger.
  • Kunnskap om ulike språkdidaktiske og språkteoretiske retninger.
  • Innsikt i og oversikt over hvordan man underviser i norskfaget i grunnskolen.
  • Kunnskaper om forskningsmetodiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger knyttet til analyse av språk og tekst.

Etter avsluttet studium kan studenten

  • Utføre teoriforankret arbeid med litterære tekster og med språklige data.
  • Gi faglig begrunnet undervisning i norsk i grunnskolen.
  • Bruke vitenskapelige metoder i studiet av språk og tekst.
  • Vise at hen kjenner til ulike utfordringer som er knyttet til fagundervisning og kunnskapsutvikling.

Etter avsluttet studium kan studenten

  • Bruke teoretisk kunnskap, både i arbeid med egen masteravhandling og i vurdering av andres arbeid.
  • Overføre teoretisk kunnskap til praktisk arbeid med norskfaget i klasserommet.
  • Utdype og konkretisere hva norskundervisning er og kan være.

Krav til forkunnskaper

Minst 30 studiepoeng Norsk GLU 5-10 eller Norsk GLU 1-7 eller tilsvarende

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skjer i form av forelesninger, fagseminar og individuell veiledning. Det forutsettes at studentene bidrar aktivt i den faglige diskusjonen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studenten skal holde to muntlige presentasjoner: En i språkdelen av faget og en i litteraturdelen av faget.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i to år etter at godkjenningen er gitt.

Vurderingsform

Semesteroppgave.

Studenten skal skrive en fagartikkel på ca. 10 sider med problemstilling fra et sentralt forskningsområde.

Det vil bli gitt veiledning i arbeidet med denne artikkelen.

Studenten velger selv målform.

Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.