NAB804 Naturfag 2, emne 2 - Den levende naturen 2
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnebeskrivelsen bygger på nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og læreplanen i naturfag (LK06).
Det tas forbehold om at emneplanen kan endres, også i løpet av studieåret. Studenter ved naturfagstudiet skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emnebeskrivelsen.
Naturfag 2 er delt i to delemner, hver del med et omfang på 15 studiepoeng.
Dette emnet legger hovedvekten på cellebiologi, genetikk, evolusjon, teknologi og design og miljøutfordringer knyttet til den levende delen av naturen. Menneskets biologi (humanbiologi inklusiv helse) og hvordan biologi kan undervises på 1.-7. trinn i grunnskolen har også en sentral plass i dette emnet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Studenten
- har god kjennskap til relevant naturfagdidaktisk forskning
- har kjennskap til eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien
- har oversikt over cellens oppbygging og hovedfunksjoner og hvordan egenskaper påvirkes av arv og miljø
- forstår hvordan naturlig seleksjon kan gi tilpasninger og hvordan denne og andre mekanismer kan føre til evolusjonær endring av arter og populasjoner
- har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
- har kjennskap til kroppens organsystemer med spesielt fokus på helsemessige aspekter
har kunnskaper om konsekvenser av global oppvarming og noen andre miljøutfordringer
Studenten
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan anvende relevant naturfagutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
- kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Anbefalt forkunnskap Naturfag 1 eller tilsvarende.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen går over ett semester (vår). Emnet er samlingsbasert (syv kursdager fordelt på tre samlinger) med oppgaveløsning og selvstudium mellom samlingene.
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, demonstrasjoner, eksursjoner, feltarbeid laboratorieøvelser, oppgaveløsning, undervisningsøvelser, didaktiske oppgaver og muntlige argumentasjonsøvelser. Gjennom disse varierte arbeidsformene vil de grunnleggende ferdigheter bli anvendt og utviklet. De praktiske arbeidsformene er viktige. Studentene vil få erfaring med arbeidsformer som kan anvendes i grunnskolen.
Deler av studieenhetens pensum må leses som selvstudium. Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokviearbeid eller diskusjonsgrupper på Canvas.
Obligatoriske arbeider utføres på samlinger og i mellomperioder mellom samlingene. Studentene skal levere journaler fra pålagte øvelser og didaktiske arbeider. Nærmere spesifikasjon med frister for innlevering blir gitt i semesterplaner. Its learning er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes brukt både til informasjon og til læringsaktiviteter. Studentene vil få veiledning både individuelt og i grupper gjennom hele studiet.
Studentene får underveisvurdering for læring ved at det gis tilbakemelding på obligatorisk innleverte arbeider.
Studentene vil få erfaring med bruk av ulike digitale verktøy på samlingene.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Deltakelse på minst 6 kursdager
- Utforskende arbeid i biologi
- «Dypdykk» i artikler med naturfagdidaktisk innhold
- Rapport fra feltarbeid i fjæra
Det er et krav at digitale verktøy blir brukt i minst en av de obligatoriske oppgavene. Det er videre et krav at erfaringer fra minst en av de obligatoriske oppgavene blir delt med eget kollegium.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen, 30 minutter
Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Canvas.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler