Hopp til innhald

PHA502 Kommunikasjon, samhandling, konfliktforståelse, og konfliktløsing

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

I dette emnet fremheves det relasjonelle perspektiv. Samspill mellom mennesker er sentralt i forståelse av utvikling av psykiske lidelser og rusproblem så vel som bedringsprosesser. Teori, modeller for kommunikasjon og kunnskap om konflikter og løsning av konflikter blir belyst. Studentene fordyper seg innenfor tema individuelt og gruppevis skriftlig i henhold til en gitt valgt problemstilling innenfor emnet.

  • Kommunikasjons- og samhandlingsteorier knyttet til psykiske lidelser og rusarbeid
  • Relasjonens betydning i forhold til mennesker med psykisk lidelse og rusproblem
  • Relasjon i tilknytning til makt/avmakt, konflikt, tvangs- og kontrolltiltak
  • Brukerperspektivet, autonomi, brukermedvirkning
  • Bedringsperspektiv / Recovery perspektiv
  • Konfliktforståelse
  • Krevende livserfaringers innvirkning på kommunikasjon og relasjon

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsprosesser
  • har avansert kunnskap om relasjonens betydning for psykisk helse- og rusarbeid
  • har inngående kunnskap om brukerperspektiv og brukermedvirkning
  • har inngående kunnskap om hvordan krevende livserfaringer påvirker kommunikasjon og samhandling og bedringsprosesser
  • har inngående kunnskap om konfliktforståelse og konfliktløsning

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan anvende relevante tilnærminger i kommunikasjon og samhandling med pasienter/klienter/brukere, pårørende og i samarbeid med andre profesjonelle ¿ kan analysere kommunikasjon og relasjonelle samspill

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan reflektere kritisk over egen kommunikasjon og samhandling
  • kan formidle betydningen av relasjonen og brukerperspektivet i psykisk helse- og rusarbeid

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesning
  • Seminar
  • Ferdighetstrening
  • Gruppearbeid

Gruppeoppgave med skriftlig notat, muntlig framlegg og diskusjon. Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode blant annet for utvikling av relasjonskompetanse. Gruppene er tverrfaglig sammensatt for å bidra til økt kunnskap om egen og andres profesjon og øke forståelse for menneskers sammensatte behov og ulike etaters rolle og fremme evne til tverretatlig samarbeid til pasientens beste i fremtiden

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Fylle krav til obligatorisk tilstedeværelse
  • 2 timer obligatorisk veiledning på gruppeoppgaven
  • Gruppeoppgave med muntlig fremlegg og diskusjon, ca. 45 min.

Arbeidskravene må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen. Mer enn 20% fravær fra gruppearbeid og obligatorisk undervisning medfører at studenten ikke kan fremstilles til den skriftlige gruppeoppgaven.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i to påfølgende semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Eksamen
Skriftlig gruppeoppgave på 6000 ord +/-10%.

Vurderingsuttrykk
Bestått / Ikke bestått.

Gjennomføring av ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen må gruppen bearbeide gruppeoppgave til ny vurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler