PPU-A2-16 Skolen i samfunnet 1
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Hovedfokus andre semester er skolen i et organisasjonsperspektiv og pedagogisk forskning og utviklingsarbeid. Studentene skal på egen praksisskole gjennomføre et tverrfaglig utviklingsprosjekt som skal dokumenteres i den avsluttende eksamensoppgaven. Etisk refleksjon og arbeid med Kunnskapsløftet inngår i emnet.
Læringsutbytte
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og blir gitt i storgruppe og i mindre grupper. Veiledning og oppfølging knyttet til FoU-oppgave blir gitt individuelt og til dels i mindre grupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Minstekrav om deltakelse på 5 av 6 samlingsdager
Må ha levert og fått godkjent skriftlige studiekrav
Alle studiekrav spesifiseres i semesterplanen
Vurderingsform
FOU semesteroppgave
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler