PPU1 Ledelse av læreprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18.mars 2013 med hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler av 1.april 2005 nr. 15, §3-2, annet ledd.
Læringsutbytte
Studenten har kunnskap om:
- lovverk, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter relevant for læreryrket og yrkesutøvelsen
- skolens mandat og verdigrunnlag samt opplæringsløpet, 8.-13.(K)
- undervisningsplanlegging / didaktiske modeller og metoder (K)
- læring og motivasjon i individ og gruppe (K
- veiledningstradisjoner med vekt på mesterlære
- klasse/gruppeledelse, gruppepsykologi k
- klasse- og læringsmiljø
- lovverk, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter relevant for læreryrket og yrkesutøvelsen
- yrkesopplæringen i historisk og kulturelt perspektiv
Studenten har ferdigheter i:
- tilpasset opplæring
- dokumentasjon, observasjon og elevvurdering
- yrkesfag og yrkesdidaktikk, herunder tilpasset opplæring
- vurdering og dokumentasjon
Studenten har generell kompetanse i:
- yrkesetiske problemstillinger/etikk i lærerprofesjonen
- yrkesetikk
- HMS
Undervisnings- og læringsformer
Se den generelle delen av studieplanen.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav 1 er et individuelt studentarbeid knyttet opp til praksis der studenten gjør egne refleksjoner rundt lærerrollen.
- Arbeidskrav 2 er et studentarbeid knyttet opp til sentrale deler av temaer i studiet. Studentarbeidet er knyttet opp til temaet "Vurdering for læring" og vil ta utgangspunkt i praksisfortellinger gjennomført som en blogg.
- Det er obligatorisk frammøte på alle samlinger/undervisning og praksis. Ved fravær over 20 %, må studenten søke seksjonsleder ved PPU om å kunne gå opp til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldig i tre semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 3 uker. Omfang: 4000 ord (+/- 10%). Kandidaten skal dokumentere kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis, og med utgangspunkt i teori gjøre rede for planlegging og gjennomføring av en undervisningsenhet fra 2. praksisperiode (selvstendig praksis).
Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen:
Ny/utsatt eksamen blir arrangert som en 6 timers skriftlig skoleeksamen. Hjelpemiddel: Kunnskapsløftet.