Hopp til innhald

REG801 Å kunne regne i alle fag

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Dette er emne 1 i studiet Regning som grunnleggende ferdighet. Studiet inngår i satsningen «Kompetanse for kvalitet» og følger krav stilt i Strategi for videreutdanning av lærere og skoleledere frem mot 2025. Det er et 30 studiepoengs studium for lærere som ønsker å utvide sin kompetanse i hvordan en kan arbeide med regning som grunnleggende ferdighet i alle fag på barnetrinnet og som har fast tilgang til en klasse i ulike undervisningsfag. Studiet kvalifiserer til å være ressurspersoner på skole- og kommunenivå innenfor regning i alle fag.

Studiet er delt inn i to emner, hvert på 15 studiepoeng, Emne 1: Å kunne regne og Emne 2: Didaktiske implikasjoner. Emne 1 blir undervist i høstsemesteret, og emne 2 blir undervist i vårsemesteret. Begge emnene blir avsluttet med eksamen.

Gjennom utforsking, utprøving, refleksjon og litteraturstudium utfordres studentene til å vinne innsikt i og utvikle egen kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet. Studiet skal gi innsikt i hvordan ferdigheten kan utvikles hos elever i deres møte med regning i ulike fag. Dette skal også gi innsikt i og kunnskap om læreplananalyse og formativ og summativ vurdering i et læringsperspektiv. Ulike aspekter ved kommunikasjon vil være gjennomgående tema i både emne 1 og emne 2.

Sentrale elementer i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter og Kunnskapsløftet, knyttet til ferdigheter, kompetansemål, vurdering og tilpasset opplæring, inngår i både emne 1 og emne 2. I studiet vil det også bli satt søkelys på ulike typer læremidler, også digitale, og kritisk bruk av dem.

Læringsutbytte

Ved fullført emne 1 skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

  • ha kunnskaper om bakgrunn for innføringen av grunnleggende ferdigheter i læreplanen, og om hva regning som grunnleggende ferdighet er
  • ha inngående undervisningskunnskap i regning innenfor ulike fag, knyttet til områdene tall, brøk, proporsjonalitet, måling, statistikk og mønster (f. eks. geometriske mønster, mønster i musikkverk og tallmønster)
  • ha kunnskap om regning på ulike trinn og innenfor ulike fag i grunnskolen, som f. eks. samfunnsfag, engelsk, norsk, mat og helse, musikk og matematikk
  • ha undervisningskunnskap om lesing og tolkning av tekster knyttet til regning, som elever møter i dagliglivet og i skolen
  • ha kunnskap om varierte muntlige og skriftlige uttrykks- og kommunikasjonsformer i regning i ulike fag, og om hvordan ulike former for språkbruk gir didaktiske konsekvenser
  • ha kunnskap om ulike former for formativ vurdering knyttet til å kunne regne i ulike fag

  • kan analysere læreplaner og rammeverk i lys av regning i alle fag
  • kan se sammenhenger og ulikheter mellom hva det innebærer å kunne regne i ulike fag
  • kan vurdere argumenter der regning brukes, og kan selv bruke regning i faglig argumentasjon i ulike fag
  • ha nødvendige matematiske ferdigheter til å kunne identifisere og gjøre seg bruk av regning som grunnleggende ferdighet (dette innebærer også ferdigheter i å trekke ut relevant informasjon og i å matematisere situasjoner fra hverdagslivet og fra ulike fag)
  • kan bruke ulike former for vurdering for læring, med vekt på formativ vurdering tilpasset eleven og skolefaget regning inngår i
  • kan vurdere elevers måloppnåelse, og begrunne vurderingen med utgangspunkt i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere regning som grunnleggende ferdighet, både i enkeltfag og i tverrfaglige opplegg, med fokus på varierte undervisningsformer og elevaktivitet, og med forankring i forskning, teori og praksis
  • kan bruke arbeidsformer som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan bruke arbeidsformer som stimulerer til presiseringer, begrunnelser og argumentasjon knyttet til regning i ulike fag
  • kan bruke læremidler, også digitale, i undervisningen og kunne vurdere dem kritisk

  • ha forståelse for regning som grunnleggende ferdighet og betydningen denne har for å utvikle ferdigheter en trenger i samfunnet. Dette innebærer også regning som del av beredskapen til aktivt å engasjere seg kritisk og ansvarlig i samfunnet.
  • ha innsikt i hvordan regning støtter opp om ulike fags egenart, og betydningen regning i ulike fag kan ha for elevers forståelse i og holdninger til matematikk.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er praksisrettet ved at deltakernes yrkespraksis knyttes til studiene og brukes som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for den enkelte. Samtidig vil deltakernes egne erfaringer og refleksjoner være aktuelle som bidrag på fellessamlingene og på nettet. Praksisen er knyttet til obligatoriske arbeidskrav.

All kommunikasjon mellom samlingene vil foregå via læringsplattformen Canvas.

I hvert av emnene vil studentene ved studiestart få utlevert semesterplan med informasjon om innhold på de enkelte samlingene, om litteratur og om obligatoriske arbeidskrav.

Mellom samlingene legges det ut leksjoner og obligatoriske arbeidskrav på Canvas. Canvas vil også brukes som arena for nettdiskusjoner og for veiledning og tilbakemeldinger på obligatoriske innleveringer.

Arbeidet vil veksle mellom forelesninger, studentaktive arbeidsformer, seminar, veiledning, nettdiskusjoner, muntlige framlegg og skriftlig arbeid. Arbeidsformene skal vektlegge muntlighet, skriftlighet og visualisering.

Studentenes egne erfaringer og refleksjoner vil være aktuelle som bidrag på fellessamlingene og på nettet.

Studentene vil bli kjent med ulike digitale læremidler knyttet til regning, og til bruk i arbeidet med studiet.

Det forventes at studentene er til stede og deltar aktivt på alle samlingene, er aktive i nettdiskusjoner og bidrar til det faglige miljøet i studiet.

Studiet setter krav til selvstudium. Ikke hele pensum vil bli gjennomgått, og deler av studieenhetens pensum må leses på egen hånd.

Obligatorisk læringsaktivitet

I kurset skal studenten levere inn 3 obligatoriske arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1 vil ha form som et utviklingsarbeid. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsforløp i utvalgte fag hvor «å kunne regne» på fagets premisser står sentralt. Retningslinjer for utviklingsarbeidet vil bli gjort kjent ved arbeidets oppstart. Studentene skal søke veiledning underveis i prosessen.
  • I arbeidskrav 2 skal studentene vise kunnskaper og ferdigheter innenfor fagområdene Måling, Tallære og Statistikk, i bruk av aktuelle digitale verktøy og i relevante teoretiske og praktiske didaktiske spørsmål.
  • Arbeidskrav 3 skal gjennomføres i grupper på 2 studenter. Her skal gruppene foreta en kritisk refleksjon knyttet til et eventuelt bruk av en selvvalgt tekst i skolepraksis. Stikkord for refleksjonen skal være faglige mål, regning som grunnleggende ferdighet og kritisk demokratisk kompetanse.

Nærmere informasjon om innleveringsfrister, innhold og form på obligatoriske arbeidskrav vil bli gitt ved studiestart.

De obligatoriske arbeidskravene leveres elektronisk via skolens nettbaserte studiestøttesystem, Itslearning, og vurderes til godkjent / ikke godkjent.

Ved ikke godkjent vil det bli gitt èn mulighet til ny innlevering.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i to semestre etter godkjenningen.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 30 minutter.
Denne eksamenen er todelt. Første del tar utgangspunkt i det individuelle utviklingsarbeidet, som er levert som obligatorisk arbeidskrav. I andre del trekker studentene en faglig oppgave knyttet til pensum. Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Canvas.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Vurderingen skal omfatte faglig- og fagdidaktisk kunnskap og ferdigheter, evne til refleksjon og evne til muntlig formidling.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater knyttet til utviklingsarbeidet.

Mer om hjelpemidler