Hopp til innhald

REG802 Didaktiske implikasjoner

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Dette er emne 2 i studiet Regning som grunnleggende ferdighet 1-7. Studiet inngår i satsningen «Kompetanse for kvalitet» og følger krav stilt i Strategi for videreutdanning av lærere og skoleledere frem mot 2025. Det er et 30 studiepoengs studium for lærere som ønsker å utvide sin kompetanse i hvordan en kan arbeide med regning som grunnleggende ferdighet i alle fag på 1.-7. trinn og som har fast tilgang til en klasse i ulike undervisningsfag. Studiet kvalifiserer til å være ressurspersoner på skole- og kommunenivå innenfor regning i alle fag.

Studiet er nettbasert, i kombinasjon med tre samlinger per semester. Hver samling er på to dager og finner sted ved Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.

Studiet er delt inn i to emner, hvert på 15 studiepoeng, Emne 1: Å kunne regne og Emne 2: Didaktiske implikasjoner. Emne 1 blir undervist i høstsemesteret, og emne 2 blir undervist i vårsemesteret. Begge emnene blir avsluttet med eksamen.

Gjennom utforsking, utprøving, refleksjon og litteraturstudium utfordres studentene til å vinne innsikt i og utvikle egen kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet. Studiet skal gi innsikt i hvordan ferdigheten kan utvikles hos elever i deres møte med regning i ulike fag. Dette skal også gi innsikt i og kunnskap om læreplananalyse og formativ og summativ vurdering i et læringsperspektiv. Ulike aspekter ved kommunikasjon vil være gjennomgående tema i både emne 1 og emne 2.

Sentrale elementer i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter og Kunnskapsløftet, knyttet til ferdigheter, kompetansemål, vurdering og tilpasset opplæring, inngår i både emne 1 og emne 2. I studiet vil det også bli satt søkelys på ulike typer læremidler, også digitale, og kritisk bruk av dem.

Læringsutbytte

Ved fullført emne 2 skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

  • ha undervisningskunnskap om matematiske oppdagelsesprosesser; om hvordan elever kan delta i eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse, falsifisering og generalisering og hvordan dette anvendes i ulike fag
  • ha kunnskaper om betydningen av situert læring og hvordan en som lærer sammen med elever kan skape sammenhenger, der ulike faglige forutsetninger og ulik kulturell bakgrunn brukes som ressurs
  • ha kunnskap om hvordan bruk av ulike redskap i regning gir ulik innsikt
  • ha kunnskap om historisk utvikling; hvordan praktisk regning har virket inn på utvikling av matematikk, og hvordan matematiske oppdagelser har virket inn på hverdagslivet og på ulike fags metoder
  • ha kunnskap om nasjonale prøver og analyseverktøy
  • ha kunnskap om kollegaveiledning, knyttet til regning som grunnleggende ferdighet

  • kan gjenkjenne, beskrive, bruke, bearbeide, kommunisere, reflektere og vurdere regning og resultat av regning i konkrete og mer sammensatte og abstrakte situasjoner.
  • kan analysere ulike situasjoner og se potensial for å trekke inn regning i situasjoner som oppstår
  • kan analysere og drøfte resultat fra nasjonale prøver og anvende analyseverktøy for å fremme elevers læring
  • kan i samarbeid med en kollega og i kollegaens klasse, planlegge, gjennomføre og vurdere regning som grunnleggende ferdighet, både i enkeltfag og i tverrfaglige opplegg, med vekt på variasjon og elevaktivitet, og forankret i forskning, teori og praksis
  • kan veilede kolleger gjennom aktiv lytting og ved å bidra med erfaringer og faglig kunnskap
  • kan bruke ulike typer læremidler, også digitale, som redskap for regning i ulike fag, både i enkle og mer sammensatte situasjoner

  • ha innsikt i at regning som grunnleggende ferdighet kan forstås situert
  • ha innsikt i hvordan forskjeller og likheter mellom fagene kan bidra til et rikere begrepsforråd, både i regning og andre fag og livsområder
  • ha innsikt i hvordan sammenhenger mellom den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i ulike fag, kan skapes sammen med elevene
  • ha forståelse for hva det vil si å være veileder innenfor regning som grunnleggende ferdighet

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er praksisrettet ved at deltakernes yrkespraksis knyttes til studiene og brukes som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for den enkelte. I emne 2 er praksis også knyttet til en kollegas undervisning. Deltakernes egne erfaringer og refleksjoner vil være aktuelle som bidrag på fellessamlingene og på nettet. Praksisen er knyttet til obligatoriske arbeidskrav/eksamen.

All kommunikasjon mellom samlingene vil foregå via læringsplattformen Itslearning.

I hvert av emnene vil studentene ved studiestart få utlevert semesterplan med informasjon om innhold på de enkelte samlingene, om litteratur og om obligatoriske arbeidskrav.

Mellom samlingene legges det ut leksjoner og obligatoriske arbeidskrav på Itslearning. It´s learning vil også brukes som arena for nettdiskusjoner og for veiledning og tilbakemeldinger på obligatoriske innleveringer.

Arbeidet vil veksle mellom forelesninger, studentaktive arbeidsformer, seminar, veiledning, nettdiskusjoner, muntlige framlegg og skriftlig arbeid. Arbeidsformene skal vektlegge muntlighet, skriftlighet og visualisering.

Studentenes egne erfaringer og refleksjoner vil være aktuelle som bidrag på fellessamlingene og på nettet.

Studentene vil bli kjent med ulike digitale læremidler knyttet til regning, og til bruk i arbeidet med studiet.

Det forventes at studentene er til stede og deltar aktivt på alle samlingene, er aktive i nettdiskusjoner og bidrar til det faglige miljøet i studiet.

Studiet setter krav til selvstudium. Ikke hele pensum vil bli gjennomgått, og deler av studieenhetens pensum må leses på egen hånd.

Obligatorisk læringsaktivitet

I emne 2 skal studenten levere inn 3 obligatoriske arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1 vil ha form som et utviklingsarbeid og tema vil være kollegaveiledning. Studentene skal inngå avtale med en kollega eller eventuelt et team av kollegaer om sammen å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsforløp i utvalgte fag hvor «å kunne regne» på fagets premisser står sentralt. Undervisningsforløpet skal gjennomføres i kollegaens klasse. Retningslinjer for utviklingsarbeidet vil bli gjort kjent ved arbeidets oppstart. Studentene skal søke veiledning underveis i prosessen.
  • I arbeidskrav 2 skal studentene skrive en anmeldelse av en selvvalgt artikkel knyttet til kollegaveiledning/veiledning. Studentene skal i tillegg presentere artikkelen for grupper av medstudenter, og artiklene og anmeldelsene skal gjøres tilgjengelig for alle medstudenter på læringsplattformen Canvas.
  • I arbeidskrav 3 skal studentene undersøke, gjennom intervju av skoleledelsen, hvordan egen skole følger opp og bruker nasjonale prøver i regning. I tillegg skal studentene, med utgangspunkt i undersøkelsene, i gruppe presentere og diskutere oppfølging og bruk av nasjonale prøver.

Nærmere informasjon om innleveringsfrister, innhold og form på obligatoriske arbeidskrav vil bli gitt ved studiestart.

De obligatoriske arbeidskravene leveres elektronisk via skolens nettbaserte studiestøttesystem, Canvas, og vurderes til godkjent / ikke godkjent.

Ved ikke godkjent vil det bli gitt èn mulighet til ny innlevering.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i to semestre etter godkjenningen.

Vurderingsform

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 1 uke.

Oppgaven tar utgangspunkt i det individuelle utviklingsarbeidet, som er levert som obligatorisk arbeidskrav. Den skrives som en artikkel på mellom 2500 - 3000 ord.

Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Vurderingen skal omfatte faglig- og fagdidaktisk kunnskap, veiledningskompetanse, evne til refleksjon og evne til skriftlig formidling.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler