RUS6102 Perspektiver på helsefremming, forebygging og behandling innen rusproblematikk
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet vektlegger utfordringer knyttet til kompleksiteten innenfor rusfeltet og gir kunnskap om modeller for helsefremming, omsorg, forebygging og behandling. Sentrale tema er relasjonsbygging og kommunikasjon. Videre rettes fokus mot samfunnsetikk og sentrale lover og regler på rusfeltet. Brukermedvirkning vil bli vektlagt, samt kunnskap og innsikt i pårørendes situasjon og nødvendigheten av tverrfaglig samarbeid.
Læringsutbytte
Studenten:
- har inngående kunnskap om hvilke forhold som fremmer helse og forebygger skade ved bruk av rusmidler
- har inngående kunnskap om oppbygging og organisering av tjenester for brukergrupper og deres pårørende, samt lovverket og sentrale føringer som påvirker disse
- har kunnskap om vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder
- har inngående kunnskap om utvalgte behandlings-, rehabiliterings- og omsorgsmodeller og metoder
- har innsikt i aktuell lovverk som gjelder for ulike kliniske situasjoner
Studenten:
- kan analysere og kritisk vurdere ulike modeller for forebygging, helsefremming og behandling
- kan kartlegge og identifisere tiltak som tar utgangspunktet i å fremme mestring og myndiggjøring hos pasienten og deres pårørende.
- kan medvirke i/lede tverrfaglig samarbeid for å fremme et helhetlig tjenestetilbud for den som berøres av rusmiddelproblematikk
- kan anvende metodekunnskap i analyse av forsknings- og fagartikler
- kan vise innsikt og forståelse for faglige og etiske problemstillinger ved å reflektere over egen praksis i refleksjonsgrupper.
Studenten:
- kan analysere, vurdere og drøfte helsefremming, forebygging, behandling, rehabilitering og omsorg for mennesker med rusrelatert lidelse
- kan analysere og vurdere rammebetingelsene for personer med rusproblematikk på ulike nivå
- kan analysere og kritisk vurdere grunnlaget for forskning og kunnskapsutvikling i rusfeltet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
RUS6101
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger fordelt på tre ukesamlinger samt veiledning, gruppearbeid og selvstudie
Obligatorisk læringsaktivitet
Ja
Vurderingsform
Gradert karakter