Hopp til innhald

RUS6103 Samtidige rus- og psykiske lidelser (ROP)

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Sameksisterende problematikk og samtidig rus og psykisk lidelse står sentralt. Emnet skal dessuten gi inngående kunnskap om krenkelsesproblematikk, både individuelt og i et samfunnsperspektiv. Kjønns- og flerkulturelle utfordringer vil også bli belyst. Emnet vil vektlegge systematisk refleksjon, brukermedvirkning, kommunikasjon og terapeutiske tilnærminger. Myndiggjøring og verdighet som grunnlag for utredning, diagnostisering og omsorg står sentralt.

Læringsutbytte



Studenten:

  • har avansert kunnskap om terapeutisk kommunikasjon og samhandling
  • har avansert kunnskap om relasjonens og kontekstens betydning i samhandling med pasienter og medarbeidere
  • har omfattende kunnskap i dobbeldiagnose-/gråsoneproblematikk, symptomer og diagnostisering rus og samtidig psykisk lidelse
  • har inngående kunnskap om følger av å være utsatt for alvorlige krenkelser, vold og overgrep
  • har inngående kunnskap om utsatte gruppers spesielle hjelpebehov når rus er en vesentlig faktor i deres miljø

 

Studenten:

  • kan tilrettelegge nettverk og miljø for helsefremming
  • kan analysere ulike etiske dilemma innenfor rusfeltet
  • kan anvende faglig forsvarlige metoder for å fremme brukermedvirkning og myndiggjøring
  • kan utøve faglig forsvarlig intervensjon ved krise- og avrusningsproblematikk
  • kan søke etter artikler og gjennomføre et fagutviklingsprosjekt
  • kan vise innsikt og forståelse for faglige og etiske problemstillinger ved å reflektere over egen praksis i refleksjonsgrupper

Studenten:

  • kan formidle, drøfte og analysere faglige problemstillinger i samarbeid med brukeren, pårørende og andre faggrupper.

Krav til forkunnskaper

-

Anbefalte forkunnskaper

¿Rusrelatert sosial- og helseproblematikk¿, RUS6102¿Perspektiver på helsefremming, forebygging og behandling innen rusproblematikk¿

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, veiledning, gruppearbeid og selvstudie

Obligatorisk læringsaktivitet

Ja

Vurderingsform

Gradert karakter

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler