UTD802 Undervisning og samarbeid i utdanningsvalg
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet Undervisning og samarbeid i utdanningsvalg er det andre av to emner i Utdanningsvalg. I emnet vektlegges lærerens rolle i undervisning og samarbeid i faget.
- Arbeidsmåter, didaktikk og samarbeid
- Planlegging og gjennomføring av undervisning i utdanningsvalg
- Interne og eksterne samarbeidsaktører
- Utprøving og andre læringsaktiviteter
- Kjønnsperspektiver i utdanningsvalg
- Vurdering for læring i utdanningsvalg
Læringsutbytte
Målet med emnet er å utvikle studentenes kompetanse slik at de kan bidra i helhetlig gjennomføring av faget utdanningsvalg, planlegge undervisningsøkter, legge til rette for læring i ulike elevgrupper, og utvikle elevenes kompetanser for livslang læring.
Studenten skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:
- kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i utdanningsvalg, og begrunne valg faglig og didaktisk,
- kunne legge til rette for læringsaktiviteter som utfordrer elevenes kjønnsperspektiver i karrierevalg,
- ha kunnskap om hvordan teorier og tilnærminger om styrking av karrierekompetanse (CMS) kan brukes i undervisningsopplegg,
- ha kjennskap til bruk av ulike undervisningsressurser og kunne vurdere dem faglig,
- kunne relatere utdanningsvalg til rådgivingstjenesten på skolen,
- kunne bidra i planlegging, gjennomføring og evaluering av samarbeid med eksterne samarbeidspartnere og foresatte i utdanningsvalg,
- kunne beherske ulike undervisningsmetoder i utdanningsvalg og tilpasse undervisningen til ulike grupper,
- kunne bruke sentrale nettbaserte ressurser for undervisning og læring om karriere,
- kunne relatere aktiviteter på ulike læringsarenaer i utdanningsvalg til hverandre og knytte dem til læringsmål på en helhetlig måte,
- kunne veilede elevene i deres læring og vurdere måloppnåelse i utdanningsvalg på ulike måter.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres som nett- og samlingsbasert studium med 3 undervisningssamlinger à to dager, og avsluttes med eksamen ved semesterslutt. Samlingene gjennomføres på Campus Kronstad i Bergen. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell kan være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.
Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver og selvstudium. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.
Det legges vekt på at studentene samarbeider på og mellom samlingene for å bidra til erfaringsutveksling og læring.
På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på Itslearning. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgaver som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis i skolen og skal gi rom for refleksjoner om og videre utvikling av egen praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
Alle obligatoriske arbeidskrav må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet.
- Frammøte og deltakelse
Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i klassens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.
- Oppgaver/obligatoriske arbeidskrav
Det er tre innleveringsoppgaver i dette emnet. Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut på Itslearning ved semesterstart og gjennomgått på samling.
Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge obligatoriske arbeidskrav. Studenter som ikke består arbeidskrav ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen, ca. 30 min.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.