Å-MU1A Årsstudium musikk 1a
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Musikk 1a er del én av Musikk 1. Emnet gir en grunnleggende opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, med fokus på å bygge opp studentens musikalske kunnskaper og ferdigheter. Studentene får anledning til å bli kjent med hverandre og musikken gjennom egne praktiske, utøvende og kreative prosesser. Ressursene i klassen legger grunnlag for videre musikalsk aktivitet, samt utvikling og refleksjon rundt egen musikalsk praksis. Det legges stor vekt på praktisk arbeid der de ulike delene av musikkfaget integreres. Det vil derfor være naturlig å arbeide med mange av de samme aktivitetene knyttet mot musisering, komponering og lytting i ulike emner. Emnet har også fokus på utvikling av studentens fagdidaktiske ferdigheter til bruk i grunnskolen gjennom opplæring i spill på instrument, samspill, sang, lytting og skaping samt praktisk og teoretisk musikkdidaktikk.
Faglig innhold:
- instrumentalundervisning individuelt og i grupper
- øvingslære og -metodikk
- samspill
- gehør/musikkteori
- sang og akkompagnementstrening
- innføring i musikkteknologi
Læringsutbytte
Kandidaten
har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og kan sette dette i relasjon til grunnskolens musikkundervisning
har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring, og om læreplanar i faget
har kunnskap om ulike begrep og ulik fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
har kunnskap om sang og musikalsk repertoar for mellom- og ungdomstrinn.
har kunnskap om stemmen og om ulike instrument til bruk i musikkundervisning i grunnskulen
Kandidaten
kan synge og bruke stemmen på varierte måtar, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk på instrument og spille/synge sammen med elever og andre
har grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk og kan relatere dette til grunnskolens praktiske kvardag
kan lede klassesang og prosesser i musisering, komponering og lytting
Kandidaten
kan reflektere over didaktiske sammenhenger i musikkfaget
har innsikt i musikken sin rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skulehverdagen og i et samfunn preget av mangfold
Krav til forkunnskaper
Forkunnskapskrav: Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsform:
Praktisk musikalsk og metodisk aktivitet i hel klasse, i grupper og individuelt, forelesninger og litteraturstudium. Det kreves at studentene kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk frammøte.
Én musikalsk framføring
Én skriftlig oppgave
Godkjent/ikke godkjent
Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenningen
Vurderingsform
Praktisk eksamen med individuell vurdering.
Karakterskala: A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt, samt nødvendig utstyr.
Mer om hjelpemidler