ØKB2123 Foretaksstrategi
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Studenten blir introdusert til strategifaget, basert på en inngående forståelse om hva strategi betyr i forbindelse med foretaksstrategi. Videre vil studentene lære om ulike nøkkelverktøy for ledelsesanalyser og bruksområder for disse i det virkelige livet gjennom casestudier. Deretter, vil foretaksstrategi bli vurdert fra et regionalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv, inkludert betraktninger knyttet til innovasjon og strategisk konkurransekraft.
Læringsutbytte
Studenten:
- har en bred kunnskap om kjernetemaer innenfor foretaksstrategi og -ledelse, tilhørende prosesser og underbyggende teorier.
- forstår bruken av strategiske analyseverktøy i forbindelse med casestudiene og i praktiske eksempler.
- utvikler en kritisk forståelse av strategier i forbindelse med foretaksledelse, med det formålet å forbedre den strategiske beslutningsprosessen.
- har evnen til å utforme ledelsesrapporter basert på det ovenstående.
Studenten:
- kan vurdere foreliggende informasjon på en kritisk måte basert på informasjonen presentert på kurset.
- kan anvende strategiske analysemetoder og tolke resultatene av slike analyser.
- kan presenterer resultatet av hans/hennes arbeid på en konsis måte til et større publikum.
- Kan se relasjonen mellom lokale, regionale, nasjonale og internasjonale strategiske tema .
Studenten:
- har innsikt i relevante tema og i utfordringer knyttet til foretaksstrategi.
- kan anvende relevante teoretiske rammeverk i casestudiene og viser en dyp forståelse av resultatene.
- kan planlegge og utføre relevante prosjektarbeider, innen for en tidsramme, i forbindelse med et gruppeprosjekt.
- kan presentere og sette relevant informasjon, teori og utfordringer i sammenheng innenfor feltet foretaksstrategi (muntlig og skriftlig)
- kan diskutere relevant informasjon og relevante tema med likestilte som en del av kurset
- kan knytte innovasjonsideer til foretaksstrategi, -ledelse og forretningssuksess.
Krav til forkunnskaper
-
Anbefalte forkunnskaper
Bygger på organisasjonsteori, markedsføring og bedriftsøkonommi med regnskab.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminar og casestudier
Obligatorisk læringsaktivitet
Seminarer (blir spesifisert i semesterplan ved semesterstart)
Vurderingsform
Prosjektopggave, 60%
Skriftlig eskamen, 4 timer, 40%
Karakterskala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Prosjekoppgave, 60% alle hjelpemidler tillatt
Skriftlig eksamen; 40 %, ordbok
Mer om hjelpemidler