ØKB2124 Samfunnsvitenskapelig metode
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Studentene skal få en grunnleggende innføring i samfunnsvitenskaplig forskningsmetode. Faget starter med en introduksjon til metodelære der blant annet ulike trinn i forskningsprosessen gjennomgås. Både kvalitative og kvantitative forskningstilnærminger og metoder studeres. Blant de kvalitative datainnsamlingsmetodene gjennomgås blant annet intervju og fokusgrupper. Deskriptiv statistikk, anvendelse av statistiske metoder for sammenligning av grupper er introdusert. I tillegg anvender vi blant annet multippel regresjon på ulike typer data og relaterte metodeproblemer studeres. Faget inneholder øvinger hvor dataverktøy brukes for å analysere data og problemstillinger innen det økonomiske administrative fagområdet.
Læringsutbytte
Studenten:
- Har oversikt over de ulike trinnene i en forskningsprosess.
- Har kunnskaper om ulike typer forskningsdesign og kombinasjoner av forskningsopplegg, både kvantitative og kvalitative.
- Har kunnskaper om grunnleggende datainnsamlings- og analysemetoder, både kvantitative og kvalitative.
Studenten:
- Kan definere forskningsspørsmål og vite hvordan man kan foreta avgrensinger samt definere relevante begreper og problemer.
- Kan reflektere om mulighetene for generalisering, samt diskutere problemstillinger omkring validitet og reliabilitet, feilkilder og feiltolkninger i empirisk baserte studier.
- Kan vurdere alternative metodiske tilnærminger for empirisk analyser av problemstillinger som ofte forekommer i det økonomisk administrative fagområdet.
- Kan bruke og trekke slutninger fra grunnleggende statistiske og økonometriske metoder.
- Kan bruke og være fortrolig med relevant dataverktøy for i praksis å kunne utføre grunnleggende analyser basert på empiriske data.
Med utgangspunkt i de andre metodefagene (matematikk og statistikk) har studenten fått en innføring i samfunnsvitenskapelig metode, deriblant anvendt statistikk og økonometri. Studenten kan reflektere omkring forskningsetikk samt vurdere alternative kvalitative og kvantitative forskningsdesign og metoder.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende statistikk
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer og oppgaveløsning der vi bruker relevant dataverktøy.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ja, spesifiseres i semesterplan ved semesterstart
Vurderingsform
Prosjektoppgave; 60/100, grupper
Skriftlig skoleeksamen; 40/100, 3 timer
Karakterskala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator TI-84 blir delt ut under eksamen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- ØKB2103 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ØKB2031 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ØKB031 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 6 studiepoeng
- NAB2012 - Metode for Nautikk - Reduksjon: 5 studiepoeng
- NAB2015 - Metode for Nautikk - Reduksjon: 4 studiepoeng
- ØMO111 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ME6-1002 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng