Å-MU1B Årsstudium Musikk 1b
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
I emnet vil studentene arbeide videre med utvikling av egne ferdigheter som utøver og tilrettelegger for andres utøving på hovedinstrument og i forbindelse med bandrotasjon. Musikkteknologi, vokaltrening, samspill og gehør er vesentlige byggesteiner i utviklingen av studentenes musikerskap, og er derfor hovedfokus i dette avsluttende emnet.
Viktige tema i dette emnet er:
- teknologi rettet mot utøving og opplæringsarenaer
- instrumentopplæring med rom for fordypning og bredde
- notelære og gehør
- samspill/bandrotasjon
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har:
- innsikt i repertoar for sitt instrument som er relevant for musikkaktivteter i skole og samfunnsliv
- kunnskap om øvingsmetodikk for på best mulig måte å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere egen øving.
- kunnskap om metoder og instrumenter som er egnet for samspillaktiviteter
- kunnskap om digitale læringsressurser
Ferdigheter:
Kandidaten:
- kan framføre et variert repertoar av sang og musikk, musikalsk og uttrykksfullt, alene, og i samspill med andre
- kan bruke hoved- og biinstrumenter på en konstruktiv og relevant måte i formidling alene og i samspill med andre
- kan bruke stemmen på en selvstendig måte i kor og andre samspillsituasjoner
- kan arbeide med og reflektere over tekniske og kunstneriske problemstillinger på hovedinstrument, og med dette som utgangspunkt skape et selvstendig uttrykk
- kan vise evne til å lytte, ta initiativ, tilpasse seg sine medmusikanter
- kan videreutvikle sitt musikalske gehør og anvende musikkteknologiske verktøy, og knytte dette opp mot praktisk arbeid med hovedinstrument og samspill
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan anvende ulike arbeidsmåter i forbindelse med utøvende aktiviteter
- kan vise evne til å ta initiativ i ulike sammenhenger der innøving og formidling av musikk er i fokus
- kan reflektere over bruk av musikkteknologi i forbindelse med utøving og opplæring
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
_
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig. Det forventes at studentene skal arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats.
Obligatorisk læringsaktivitet
Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - skriftlige og muntlige.
80 % obligatorisk deltaking i undervisning
Vurderingsform
Praktisk-metodisk eksamen med gradert karakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler
Mer om hjelpemidler