Hopp til innhald

ØAA110 Prosjektledelse

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Studentene skal tilegne seg kunnskap innen sentrale temaområder i organisasjon og ledelse gjennom forståelse av arbeid med prosjekter. Den faglige kunnskapen forankres i lærings-, utviklings- og endringsperspektiver i relevante prosjekter. Faget gir en helhetlig innføring i prosjektarbeidets ABC.

Kunnskapselementene i faget knytter sammen nivåene individ - prosjekt/gruppe - organisasjon.

Organisering, styring og ledelse som utfordring i prosjekter forankres i mer generelt fagstoff om organisering, endring og læring, prosjektstyringsverktøy og teori om lederstiler og lederroller.

Grupper, team og teamutviklingsprosesser.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten kunne:

Kunnskaper:

  • ha kunnskaper om prosjektarbeidets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • forstå betydningen av organisering, styring og ledelse i prosjektarbeid
  • kan redegjøre for sentrale temaer, teorier, problemstillinger. prosesser, verktøy og metoder innenfor prosjektarbeid
  • kan redegjøre for prosjektarbeidsprosessen fra oppstart til ferdig resultat
  • kan oppdatere sin kunnskap om betydningen av organisering, styring og ledelse i prosjektarbeid
  • ha bred kunnskap rundt betydningen av teamarbeid i prosjekter
  • forstå betydningen av teamarbeid i prosjekter

Ferdigheter:

  • kan utvikle prosjektideer, planlegge og følge opp prosjekter
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innen prosjektarbeid
  • kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen prosjektarbeid
  • kan rapportere, analysere og evaluere prosjektarbeid

Generell kompetanse:

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt prosjektfagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor prosjektarbeid og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser og hvordan prosjektarbeid kan ta del i dette.

Krav til forkunnskaper

Studiets opptakskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Varierer mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelse. Oppgaver og rapporter kan leveres på engelsk eller norsk. 

Obligatorisk læringsaktivitet

2 obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og ett påfølgende semester.

Vurderingsform

Gruppebasert prosjektoppgave med justerende muntlig eksamen. Karakteren på prosjektoppgaven kan etter muntlig eksamen justeres opp eller ned én karakter. Karakter på justerende muntlig eksamen er identisk med sluttkarakter.

Karakteren etter muntlig eksamen kan settes individuelt for det enkelte gruppemedlem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler