Hopp til innhald

ØKB2124 Samfunnsvitenskapelig metode

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Studentene skal få en grunnleggende innføring i samfunnsvitenskaplig forskningsmetode. Faget starter med en introduksjon til metodelære der blant annet ulike trinn i forskningsprosessen gjennomgås. Både kvalitative og kvantitative forskningstilnærminger og metoder studeres. Blant de kvalitative datainnsamlingsmetodene gjennomgås blant annet intervju og fokusgrupper. Innen kvantiativ dataanalyse omhandles både deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk. Vi anvender blant annet regresjonsanalyse på ulike typer data. Faget inneholder øvinger hvor dataverktøy brukes for å analysere data og problemstillinger innen det økonomisk/administrative fagområdet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • Har oversikt over de ulike trinnene i en forskningsprosess.
  • Har kunnskaper om ulike typer forskningsdesign og kombinasjoner av forskningsopplegg, både kvantitative og kvalitative.
  • Har kunnskaper om grunnleggende datainnsamlings- og analysemetoder, både kvantitative og kvalitative. 

 Ferdigheter

Studenten:

  • Kan definere forskningsspørsmål og vite hvordan man kan foreta avgrensinger samt definere relevante begreper og problemer.
  • Kan reflektere om mulighetene for generalisering, samt diskutere problemstillinger omkring validitet og reliabilitet, feilkilder og feiltolkninger i empirisk baserte studier.
  • Kan vurdere alternative metodiske tilnærminger for empirisk analyser av problemstillinger som ofte forekommer i det økonomisk administrative fagområdet.
  • Kan bruke og trekke slutninger fra grunnleggende statistiske og økonometriske metoder.
  • Kan bruke og være fortrolig med relevant dataverktøy for i praksis å kunne utføre grunnleggende analyser basert på empiriske data.

 Generell kompetanse

Med utgangspunkt i de andre metodefagene (matematikk og statistikk) har studenten fått en innføring i samfunnsvitenskapelig metode, deriblant anvendt statistikk og økonometri. Studenten kan reflektere omkring forskningsetikk samt vurdere alternative kvalitative og kvantitative forskningsdesign og metoder.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende statistikk

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger

Obligatorisk læringsaktivitet

Ja, spesifiseres i semesterplan ved semesterstart

Vurderingsform

Prosjektoppgave; 60/100, grupper

Skriftlig skoleeksamen; 40/100, 3 timer

Karakterskala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator TI-84 blir delt ut under eksamen

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • ØKB2103 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB2031 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB031 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • NAB2012 - Metode for Nautikk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • NAB2015 - Metode for Nautikk - Reduksjon: 4 studiepoeng
  • ØMO111 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ME6-1002 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng