Hopp til innhald

ØKB2123 Foretaksstrategi

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Studenten blir introdusert til strategifaget, basert på en inngående forståelse om hva strategi betyr i forbindelse med foretaksstrategi. Videre vil studentene lære om ulike nøkkelverktøy for ledelsesanalyser og bruksområder for disse i det virkelige livet gjennom casestudier. Deretter, vil foretaksstrategi bli vurdert fra et regionalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv, inkludert betraktninger knyttet til innovasjon og strategisk konkurransekraft.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har en bred kunnskap om kjernetemaer innenfor foretaksstrategi og -ledelse, tilhørende prosesser og underbyggende teorier.
  • forstår bruken av strategiske analyseverktøy i forbindelse med casestudiene og i praktiske  eksempler.
  • utvikler en kritisk forståelse av strategier i forbindelse med foretaksledelse, med det formålet å forbedre den strategiske beslutningsprosessen.
  • har evnen til å utforme ledelsesrapporter basert på det ovenstående.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere foreliggende informasjon på en kritisk måte basert på informasjonen presentert på kurset.
  • kan anvende strategiske analysemetoder  og tolke resultatene av slike analyser.
  • kan presenterer resultatet av hans/hennes arbeid på en konsis måte til et større publikum.
  • Kan se relasjonen mellom  lokale, regionale,  nasjonale og internasjonale strategiske tema .

Kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante tema og i utfordringer knyttet til foretaksstrategi.
  • kan anvende relevante teoretiske rammeverk i casestudiene og viser en dyp forståelse av resultatene.
  • kan planlegge og utføre relevante prosjektarbeider, innen for en tidsramme, i forbindelse med et gruppeprosjekt.
  • kan presentere og sette relevant informasjon, teori og utfordringer i sammenheng innenfor feltet  foretaksstrategi  (muntlig og skriftlig)
  • kan diskutere relevant informasjon og relevante tema med likestilte som en del av kurset
  • kan knytte innovasjonsideer til foretaksstrategi,  -ledelse og forretningssuksess.

Krav til forkunnskaper

-

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på organisasjonsteori, markedsføring og bedriftsøkonommi med regnskab.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar og casestudier

Obligatorisk læringsaktivitet

Seminarer (blir spesifisert i semesterplan ved semesterstart)

Vurderingsform

Prosjektopggave, 60%

Skriftlig eskamen, 4 timer, 40%

Karakterskala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Prosjekoppgave, 60% alle hjelpemidler tillatt

Skriftlig eksamen; 40 %, ordbok

Mer om hjelpemidler