ABLU-BULL2 Barns utvikling, lek og læring
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnets innhold:
Innholdet i kunnskapsområdet barns utvikling, leik og læring er strukturert etter følgende hovedtema:
- Barnehagen som arena for omsorg, lek, læring og utvikling
- Syn på barn og barndom
- Kritisk refleksjon
- Pedagogisk ledelse
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:
- Pedagogisk ledelse
- Mangfold og likeverd
- De yngste barna
- Barns medvirkning
- Didaktikk
Læringsutbytte
Læringsutbytte:Kunnskaper:Etter fullført emne skal studenten ha:
- Kunnskap om aktuelle teorier for og med barns utvikling, lek, læring og danning med fokus på syn på barn og barndom.
- Kunnskap om didaktikk.
- Kunnskap om flerkulturelle perspektiv.
- Kunnskap om digitale verktøy, og hvordan en kan benytte digitale verktøy kreativt og kritisk for å fremme barns utvikling, leik, læring og danning.
- Kunnskap om forskjellige kunstformer og om sammenhengen mellom lek og kunstneriske prosesser.
- Kunnskap om pedagogisk ledelse, samarbeid og endringskompetanse.
- Kunnskap om kritisk teori og refleksjon.
Ferdigheter:Etter fullført emne skal studenten:
- Kunne planlegge, grunngi, gjennomføre og vurdere pedagogisk ledelse.
- Kunne legge til rette for estetiske opplevelser og stimulere til estetiske uttrykk.
- Kunne praktisere akademisk skriving i forhold til kritisk teori og refleksjon.
Generell kompetanse:Etter fullført emne skal studenten:
- Kunne utøve profesjonelt skjønn og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger.
- Kunne profesjonelt analysere og reflektere kritisk over etiske utfordringer.
- Kunne profesjonelt analysere og reflektere kritisk over estetiske utfordringer.
- Kunne formidle og videreutvikle egen pedagogisk kompetanse i arbeid med barn.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Bør ha bestått BULL1
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsform:
Forelesning, nettbasert undervisning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, gruppearbeid, ekskursjoner, framføring av studentarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80 % frammøte i undervisning
- Obligatoriske oppgaver
Alle studiekrav blir nærmere presisert i semesterplanen
Vurderingsform
Del 1: Individuelt praktisk arbeid, 40%, Gradert karakter: A-F (F er ikke bestått)
Del 2: Individuell oppgave, 60%, Gradert karakter: A-F (F er ikke bestått)
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddler er tillat
Mer om hjelpemidler