ADF802 Forebygging og tiltak
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Studenten skal utvikle sin kompetanse i å forebygge og iverksette tiltak som fremmer sosial kompetanse for enkeltelever, klasse- og skolemiljøer.
- Hvordan tilrettelegge pedagogisk for utvikling av sosial kompetanse
- Psykososiale problemer - forebygging og tiltak
- Samarbeid med andre profesjoner og etater for å styrke elevers sosiale utvikling
Læringsutbytte
Kunnskapar
Studenten skal ha:
- Inngående teori- og forskningsbasert kunnskap om forebygging, tilrettelegging og lærerrollens betydning for elevers sosialisering
- Oppdatert kunnskap om ulike handlingsalternativer
- Inngående kjennskap til skolens samarbeidspartnere og elevenes rettigheter
- Kunnskap om ulike opplæringsarenaer
Ferdigheiter
Studenten skal:
- Utviklet sin undervisningskompetanse knyttet til de aktuelle problemstillingene
- Kunne forebygge og tilrettelegge på individ- og systemnivå knyttet til psykososial utvikling
- Kunne reflektere om, ha innsikt i og bevissthet om elevers muligheter
- kunne søke råd og veiledning hos aktuelle samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Være bevisst egen rolle, egne holdninger, formidlingsevne og kommunikasjonens betydning.
- Reflektere rundt sin rolle og sine muligheter til å bidra til systemendring på egen arbeidsplass
- Innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Fullført lærerutdanning rettet mot grunnskole eller videregående skole, og ha deltatt på Atferdsvansker, del 1
Studiet bygger på generell innsikt i spesialpedagogikk gitt gjennom lærerutdanningene.
Undervisnings- og læringsformer
Det blir benyttet varierte arbeidsformer: Forelesninger på campus, individuelt arbeid, gruppearbeid, veiledning knyttet til arbeidskrav og eksamensoppgave.
Obligatorisk læringsaktivitet
HVL forskrift: § 7-2.Arbeidskrav
- Skriftlig, individuelt arbeidskrav knyttet til praksis
- Skriftlig, individuelt arbeidskrav
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler