ANE504 Kliniske studier 1
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Dette emnet omhandler grunnleggende krav til utøvelsen av anestesisykepleie. Undervisningen tilrettelegger for avanserte sykepleiefaglige kunnskaper i bruk av anestesiapparat og annet elektromedisinsk utstyr. Emnet tilrettelegger dessuten for at studentene tilegner seg en praktisk innføring i medikamenthåndtering i anestesiavdelingen. Studenten skal anvende kunnskaper fra alle studiets emner. Under veiledning, planlegge og administrere eget arbeid og utføre ferdigheter/prosedyrer med presisjon og nøyaktighet. Utvikle evnen til å observere, vurdere/analysere og handle. Pasientens sikkerhet er sentralt i emnet Emnet gjennomføres i 2.semester.
- Teknikk og utstyr for avansert luftveishåndtering
- Anestesiapparatet og annet aktuelt elektromedisinsk utstyr
- Medikamenthåndtering
- Innledning, vedlikehold og avslutning av anestesi
- Forebygging av pre-, per- og postanestetiske komplikasjoner
- Dokumentasjons- og informasjonsteknologi
- Prinsipper ved, og bruk av ikke tekniske ferdigheter
- Organisering av anestesisykepleierens oppgaver og funksjon i avdelingen
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om håndtering og sikring av luftveier
- har avanserte kunnskaper om metoder for overvåking av vitale funksjoner
- har grunnleggende kunnskap om hvordan de vanligste medikamenter og anestesimetoder virker og benyttes
- har grunnleggende kunnskap om anestesiapparatet og det vanligste elektromedisinske utstyret som brukes i behandlingen
- har grunnleggende kunnskap om de vanligste komplikasjoner ved akutt kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
- har grunnleggende kunnskap om dokumentasjonssystemer under anestesi,- og annen overvåkning
- har inngående kunnskap om hygieniske prinsipp ved administrering av anestesi spesielt og ved en operasjonsavdeling generelt
- har inngående kunnskap om anestesiavdelingens organisering, drift og ledelse
Ferdigheter:
Studenten...
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor avgrensete og definerte områder relatert til anestesisykepleiernes funksjon og ansvarsområder
- kan anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi
- kan forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generell og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
- kan utføre medikamentregning og sikker administrasjon av anestesimedikamenter
- kan anvende anestesiapparatet og elektromedisinsk utstyr som brukes under anestesi og annen overvåkning
- kan overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
- kan under veiledning forebygge leiringsskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling under veiledning
Generell kompetanse:
Studenten...
- har relevant kompetanse i tekniske og ikke tekniske ferdigheter i samhandling med pasient, pårørende og personell
- har kompetanse i funksjon, kontroll og bruk av anestesiapparat og annet aktuelt elektromedisinsk utstyr slik at det brukes på en sikker og forsvarlig måte
- anvender kunnskaper og ferdigheter til ulike pasientgrupper på avdelinger hvor det foregår anestesiologisk virksomhet
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forsknings etiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i relevant fag,- forsknings,-, erfarings,- og pasientkunnskap
- kan analysere teknologiens muligheter og begrensinger
Krav til forkunnskaper
Studenten må ha bestått eksamen i ANE501, MKS550 og ANE502.
Før første praksis i helseforetak må alle studenter gjennomføre 4 obligatoriske e-læringskurs som omhandler aktuelle retningslinjer i foretaket. For å kunne gis tilgang til pasietdatasystemet må hver student i tillegg søke webcruiter straks annonsering om dette foreligger. (Melding kommer på e-post eller via Canvas). Registrering av gjennomførte kurs rapporteres ved å sende e-post med dokumentasjon (i form av printscreen) til AHS-praksis.hib@hvl.no
Undervisnings- og læringsformer
Ressursforelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, simulering, kliniske studier og selvstudie. Studiestøttesystemet itslearning benyttes til utveksling av informasjon, faglige innspill fra lærer, egne presentasjoner, gjensidige tilbakemeldinger og diskusjoner.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk fremmøte til angitt undervisning, simulering, kliniske studier, klinikksamling, veiledningssamtaler
- Skriftlig lærings- og evalueringsdokumentasjon (ukerapport, målsetting-, og evalueringsskjema)
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før praksisstudiene kan vurderes til bestått/ikkje bestått.
Vurderingsform
Praksisvurdering
Vurderingsutrykk Bestått /ikke bestått.
Studenten har krav på vurdering underveis i de kliniske studier og skal halvveis, eller senest 3 uker før avsluttet klinisk periode, få skriftlig melding dersom det oppstår tvil om godkjenning. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å få godkjent de kliniske studiene. Dersom studenten i siste halvdel/de siste tre ukene av perioden viser atferd som åpenbart gir grunnlag for ikke bestått, kan det gis slik vurdering selv om melding ikke er gitt tidligere. Kliniske studier omfatter flere seksjoner som alle må være godkjent før videre progresjon i studiet. Den/de seksjoner som utgår på grunn av forsinket godkjenning, må tas igjen før studenten får avlegge eksamen.
Gjennomføring av ny klinisk periode Ved ikke bestått vurdering, har studenten krav på å få tilrettelagt den aktuelle perioden en gang til. Dersom studenten får varsel om ikke bestått på en seksjon, gjennomføres resten av den kliniske perioden på denne seksjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler