Hopp til innhald

BER305 Aktivitet og deltagelse som terapi

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

I dette emnet fokuseres det på hvordan ergoterapeuter begrunner metodisk bruk av aktivitet og deltagelse i samarbeid med pasient/bruker for å fremme den enkeltes helse og livskvalitet. Ergoterapeuten tilrettelegger for at pasient/bruker kan engasjere seg i meningsfylte aktiviteter for å mestre sitt hverdagsliv.

Dette innebærer at studenten skal gjøre rede for og drøfte hvordan ergoterapeuter forankrer sin arbeidsprosess i kunnskapsbasert praksis og fagets kunnskapsgrunnlag. Gjennom teori- og praksisstudier skal studenten tydeliggjøre hvordan ergoterapeuten anvender sin kjernekompetanse. For å analysere og forstå pasient/ brukers aktivitetsutførelse og utfordringer i hverdagslivet anvender ergoterapeuter aktivitetsanalyse. I analysen inngår hva aktiviteten krever, personens forutsetninger for å delta i aktiviteten, hvordan omgivelsene fremmer eller hemmer aktivitet, aktivitetens terapeutiske verdi, og om aktiviteten har en overføringsverdi i den enkeltes aktive hverdag.

Fokus på ergoterapeutens fagutøvelse: metodisk bruk av aktivitet og deltakelse, aktivitetsanalyse, kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, kunnskapsbasert praksis, terapeutisk resonnering og yrkesrollen.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap:
Studenten...

  • kan drøfte arbeidsprosessen i ergoterapi i lys av kunnskapsgrunnlaget
  • kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom person, aktivitet og miljø relatert til aktuelle praksisstudier
  • kan drøfte hvordan ergoterapeuter, i samarbeid med målgruppe og tjenestemottaker anvender aktivitet og deltagelse som terapi
  • kan begrunne og drøfte hvordan ergoterapeuten kan bidra til å fremme individets helse ved deltagelse i egne og fellesskapets aktiviteter
  • kan begrunne og drøfte aktuelle ergoterapitiltak i lys av kunnskapsbasert praksis
  • kan begrunne ergoterapeutens kliniske resonnering

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan gjennomføre analyse av tjenestemottakers behov og muligheter for aktivitetsutførelse i hverdagslivet
  • kan tilrettelegge og begrunne hvordan tjenestemottakere kan delta aktivt i sitt hverdagsliv
  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutens kompetanse og tiltak gjennom skriftlig og muntlig formidling
  • kan mestre trinnene i kunnskapsbasert praksis
  • kan anvende klinisk resonnering i ergoterapeutisk arbeid

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan reflektere over hvordan samfunnet kan påvirke menneskets behov og muligheter for å delta i egne og fellesskapets aktiviteter
  • kan integrere forståelse for ulike menneskesyn og livssyn
  • er preget av betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan vurdere ergoterapeutens fagidentitet, yrkesrolle og kompetanse

Krav til forkunnskaper

Studiets to første år

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, skriveverksted, forelesninger, simulering- og ferdighetstrening og seminar.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Obligatorisk tilstedeværelse Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning.

Vurderingsform

Eksamen
Skriftlig, individuell hjemmeoppgave med et omfang på 5000 ord ± 10%. Oppgaven skal ta utgangspunkt i studentens praksis. Studenten skal begrunne og drøfte metodisk bruk av aktivitet og deltagelse for en pasient- /brukergruppe i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen begrensninger

Mer om hjelpemidler