BERP1 Identifisere ergoterapifaglig yrkesutøvelse, praksisstudier i 1. studieår
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet består av en praktisk og en teoretisk del, hvor fokus er å identifisere ergoterapifaglig yrkesutøvelse. Delta i praksis med veileder og brukere. Prøve ut ferdigheter, håndlag/ undersøkelser, samhandling/kommunikasjon. Refleksjon og diskusjon om brukerkontakt. Skjønnsmessige vurderinger av og diskusjon om eget arbeid. Erfaring med yrke, helse- og sosialsektoren og rammebetingelser.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan identifisere kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
- kan indentifisere relevant kunnskap fra humanbiologi, medisin, psykologi, pedagogikk, humanistisk vitenskap, samfunnsvitenskap og teknologi i utøvelsen av ergoterapi ved praksisstedet
- kan gjøre rede for trinnene i aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser
- kan undersøke hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesket, aktivitet og miljø
- kan se betydningen av aktivitetsanalyse i ergoterapeutens arbeid
- kjenner til gjeldende lokale, nasjonale rammebetingelser, lover og regelverk
- kan identifisere ergoterapeutens profesjonsutøvelse ved praksisstedet
Ferdigheter:
Studenten...
- kan reflektere over ergoterapeutens yrkesutøvelse
- kan identifisere ergoterapeutiske arbeidsmodeller, redskaper og intervensjoner
- kan delta i planlegging og gjennomføring av arbeidsoppgaver i samarbeid med ergoterapeut
- kan gjenkjenne og gjenta hvordan ergoterapeuter resonnerer i sin praksis
- kan utføre ulike aktivitetsanalyse og funksjonsvurdering for å tilrettelegge for meningsfull aktivitet og fremme helse på person-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan skille mellom observasjon og tolkning av aktivitetsutførelse
- kan formidle ergoterapi til brukere og samarbeidspartnere
- kan følge trinnene i kunnskapsbasert praksis
- kan se betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid
- viser seg skikket i utøvelsen av ergoterapi ved å møte mennesker med empati og respekt, opptre selvreflektert, utøve profesjonell atferd og etisk forsvarlig praksis
Generell kompetanse:
Studenten...
- tar ansvar for egne læringsmål og former disse i samarbeid med veileder og kontaktlærer
- er bevisst egen profesjonell rolle
- kan gjøre seg nytte av veiledning
- setter ord på egne reaksjoner i møte med bruker
- kan forklare betydningen av inkludering og brukerdeltakelse
- er oppmerksom på menneskerettigheter, kulturelle ulikheter og betydningen dette har for yrkespraksis
- kan utveksle synspunkter og erfaringer om hva kunnskapsbasert praksis innebærer
Krav til forkunnskaper
Emnene BER 102 og BER 105 må være bestått for å gå ut i praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Praksis Studenten følger lover, instrukser, interne regler og arbeidstid som gjelder for den arbeidsplassen som de har praksis ved. De har taushetsplikt på linje med annet personell ved arbeidsstedet. Ved studiets begynnelse undertegner hver student taushetsløfte for hele studietiden, inklusive praksis. Høgskolen ønsker at studenten skal ha adgang til å delta i institusjonens/avdelingens møter og eventuelle internundervisning som kan være av betydning for utbytte av praksis. Men det er opptil praksisplassen å bestemme denne adgangen.
Studenten skal ha tid til selvstudium tilsvarende en arbeidsdag pr uke. Avsatt tid til selvstudium skal tilpasses arbeidsrutiner på det enkelte praksissted og er noe student og veileder blir enige om. Det kan ikke spares opp studietid og slik forkorte praksis.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke, 30 timer ved praksisplassen og 10 timer til selvstudium.
Teoretisk undervisning I emnet benyttes studentaktive læringsformer som basisgrupper, diskusjoner, selvstudium, simulering- og ferdighetstreninger, temadager, oppgaveskriving, seminarer, samt forelesninger.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning Godkjent tilstedeværelse ved obligatorisk studiedeltagelse og veiledning.
Forflytning I forkant av praksisperioden skal hver student levere en videopresentasjon av en tildelt forflytningsoppgave. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Studentene har to forsøk på arbeidskravet.
Praksis
Læringsmål og plan for praksisperioden skal leveres til høgskolen for godkjenning.
Oppgave til praksisbesøket. Muntlig presentasjon hvor drøfting av hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesket, aktivitet og miljø. Dette gjøre ved å bygge bro mellom et pasientkasus og aktuell begrepsmodell (MoHO eller CMOP-E). Presentasjonen skal gis både til praksisstedet og kontaktlærer, enten samtidig eller hver for seg.
Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.
Nærmere utdyping av innholdet i praksis finnes i praksisheftet eller på læringsplattformen canvas.
Vurderingsform
Eksamen består av to deler.
Del 1: Praksisvurdering; praksisveiledere innstiller til godkjent/ikke godkjent. Høgskolen er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått praksisperiode.
Del 2: Muntlig eksamen. Studenten legger frem en presentasjon med tema "Hva er ergoterapi?" Videre utspørring knyttet til presentasjonen og eksamensspørsmålet
Del 1 må være bestått før del 2 av eksamen gjennomføres. Både del 1 og del 2 må være bestått, for at emnet BERP1 er bestått.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Ny eksamen
Del 2: Ved ikke bestått muntlig høring, gjennomføres ny/utsatt muntlig høring. Ved ikke bestått praksis (del 1), må emnet i sin helhet gjennomføres på ny ved neste ordinære praksisperiode.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen begrensninger
Mer om hjelpemidler