BERP3 Praksis 3. studieår, selvstendig yrkesutøvelse under veiledning
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet innebærer at studenten er i veiledet praksis på en arena hvor ergoterapeuter jobber. I praksisstudiet skal studentene lære seg mer om ergoterapi i en praktisk setting, hvor de får mulighet til å prøve ut ulike ferdigheter. Hovedfokuset vil være på selvstendig yrkesutøvelse under veiledning.
Aktuelle arbeidsformer vil være selvstendig arbeid under veiledning på alle nivå i arbeidsmodellen, kritisk vurdering av fagutøvelse, tverrprofesjonelt samarbeid, skriftlig refleksjonsnotat knyttet til tverrprofesjonelt samarbeid, rapportering/dokumentasjon, pedagogisk tilrettelegging og veiledning
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan drøfte arbeidsprosessen i ergoterapi i lys av kunnskapsgrunnlaget
- har bred kunnskap fra humanbiologi, medisin, psykologi, pedagogikk, humanistisk vitenskap, samfunnsvitenskap og teknologi i utøvelsen av ergoterapi ved praksisstedet
- kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom person, aktivitet og miljø i aktuell praksisperiode
- kan drøfte hvordan ergoterapeuter, i samarbeid med tjenestebruker anvender aktivitet og deltagelse som terapi
- kan begrunne ergoterapeutens profesjonsutøvelse ved praksisstedet
- kan begrunne og drøfte aktuelle ergoterapitiltak i lys av kunnskapsbasert praksis
- kan begrunne ergoterapeutens kliniske resonnering
- kan begrunne viktigheten av å samarbeide med tjenestemottaker
- kan vurdere betydningen av tverrprofesjonell samhandlingskompetanse
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende aktivitetsanalyse og funksjonsvurdering for å tilrettelegge for meningsfull aktivitet og fremme helse på person-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan arbeide i tråd med ergoterapeutiske arbeidsprosesser, redskaper og intervensjoner
- kan formidle, dokumentere og undervise ergoterapi til brukere og samarbeidspartnere
- kan resonnere terapeutisk og handle praktisk ved å ta i bruk sine kunnskaper knyttet til tjenestemottakers behov
- kan beherske observasjon av aktivitet i yrkesutøvelse
- kan anvende relevante resultater fra forskning, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap for å treffe begrunnede valg
- kan anvende tiltak som kan fremme KBP i praksisnære situasjoner
- kan utøve tverrprofesjonell samhandling, inkludert samhandling med målgruppe og tjenestemottaker
- viser seg skikket i utøvelsen av ergoterapi ved å møte mennesker med empati og respekt, opptre selvreflektert, utøve profesjonell atferd og etisk forsvarlig praksis
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere over hvordan samfunnet kan påvirke menneskets behov og muligheter for å delta i egne og fellesskapets aktiviteter
- kan vurdere egen faglig yrkesutøvelse, samt evner å justere denne under veiledning
- kan realisere egne lærings- og kompetansebehov for å videreutvikle egen fagkompetanse
- kjenner til samarbeidende profesjoners kompetanse og vurderingsgrunnlag
- kan integrere ergoterapeutens samfunnskontrakt, yrkesrolle og etiske retningslinjer samt annet relevant lovverk for helsepersonell i yrkesutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre en evaluering av hvorvidt egen praksis er kunnskapsbasert
Krav til forkunnskaper
Studiets første og andre år.
Undervisnings- og læringsformer
Studenten følger lover, instrukser, interne regler og arbeidstid som gjelder for den arbeidsplassen som de har praksis ved. De har taushetsplikt på linje med annet personell ved arbeidsstedet. Ved studiets begynnelse undertegner hver student taushetsløfte for hele studietiden, inklusive praksis. Høgskolen ønsker at studenten skal ha adgang til å delta i institusjonens/avdelingens møter og eventuelle internundervisning som kan være av betydning for utbytte av praksis. Men det er opptil praksisplassen å bestemme denne adgangen.
Studenten skal ha tid til selvstudium tilsvarende en arbeidsdag pr uke. Avsatt tid til selvstudium skal tilpasses arbeidsrutiner på det enkelte praksissted og er noe student og veileder blir enige om. Det kan ikke spares opp studietid og slik forkorte praksis.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke, 30 timer ved praksisplassen og 10 timer til selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Læringsmål og plan for praksisperioden skal leveres til skolen for godkjenning
- Skrive et fagnotat knyttet til brukeres behandlingsbehov, med fokus på tverrprofesjonelt samarbeid. 1000 ord +/- 10%
- Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.
Nærmere beskrivelse av oppgaver knyttet til praksis finnes i praksisheftet eller på læringsplattformen Canvas.
Vurderingsform
Praksisvurdering
Praksisveiledere innstiller til godkjent/ikke godkjent. Høgskolen er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis. Studenten vurderes da til bestått/ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Ny eksamen
Vurderes praksis til ikke bestått må ny praksis gjennomføres i sin helhet ved neste ordinære praksisperiode.