BFY122 Grunnleggjande fysioterapiprinsipp
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhald og oppbygging
Emnet retter seg mot å forstå mennesket og fysioterapifaget i en helhetlig sammenheng. I dette emnet vektlegges teoretisk grunnlag for å forstå relasjonelle sider ved fysioterapi, både i selve fysioterapisituasjonen og mellom fagforståelse og -utøvelse i historisk og samfunnsmessige kontekst. Emnet danner grunnlaget for senere fysioterapeutiske emner.
Emnet inneholder element fra rammeplanens hovedemner:
4A; Helse-, behandlingsfilosofi og faghistorie
4C; Behandling, rehabilitering og habilitering
Helse- behandlingsfilosofi og faghistorie:
Introduksjon til fysioterapifagets historie.
Introduksjon av ulike fysioterapeutiske perspektiver.
Introduksjon av sentrale helse- og sykdomsbegreper.
Introduksjon til ulike læringsformer.
Introduksjon til kunnskapsbasert praksis.
Behandling, rehabilitering og habilitering:
Observasjon, beskrivelse og analyse av bevegelse og funksjon.
Prinsipper for fysioterapeutisk undersøkelse.
Vurdering av sammenhengen mellom struktur/strukturendring, bevegelse/bevegelsesendring og funksjon/funksjonsendring.
Det er tilrettelagt for fellesundervisning med studenter fra andre helse- og sosialfagutdanninger i temaene etikk og kommunikasjon (Felles 1).
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgene totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten...
- kjenner til fysioterapifagets historie, sentrale trekk ved fagutøvelsen og ulike arbeidsområder for fysioterapeuter
- har kjennskap til ulike perspektiver på helse og sykdom
- har kunnskap om generelle prinsipper i fysioterapeutisk undersøkelse
- kan beskrive ICFs begrepsmodell
- kan gjengi sentrale bestemmelser om taushetsplikt inklusive opplysningsplikt og yrkesetiske retningslinjer
- har kunnskap om modellen og definisjonen av KBP
- har kunnskap om trinnene i KBP
Ferdigheter:
Studenten...
- kan begrunne og gjennomføre grunnleggende fysioterapeutiske undersøkelser
- kan observere og beskrive bevegelse og funksjon
- kan anvende ICFs begrepsmodell i innhenting og dokumentasjon av pasientinformasjon
- kan beskrive pasientinformasjon og funn ved fysioterapeutisk undersøkelse i en journal etter utdanningens mal
- kan søke i oppslagsverk
- kan søke i Helsebiblioteket etter norske og internasjonale retningslinjer
Generell kompetanse:
Studenten...
- anvender etiske prinsipper i møte med pasienter, medstudenter og ansatte
- deltar i kommunikasjon og samhandling i arbeidsfellesskapet
- kjenner til noen sentrale prinsipper knyttet til kunnskapsbasert praksisutøvelse
- kan anvende ulike typer kunnskap (brukerkunnskap, erfaringskunnskap, forskningsbasert kunnskap osv.) i skriftlige notat
Undervisnings- og læringsformer
Det legges til rette for studentaktive læringsformer og studenten har stor grad av ansvar for egen studiesituasjon og læringsprosess og et medansvar i læringsprosessen for medstudenter. Det forutsettes at tema fra dette emnet integreres i arbeid i basisgrupper og seminar.
- Teoretiske forelesninger
- Gruppearbeid og studentaktive læringsformer
- Praktisk ferdighetstrening med øving på medstudent og i gruppe.
- Seminarer med muntlig fremlegg.
Praksis
Praksis i dette emnet består av:
- 3 dager følgepraksis med tilhørende arbeidskrav som gjennomføres i ulike deler av helsetjenesten.
- Pasientdemonstrasjon/Pasientdag på utdanningen.
Praksis i dette emnet tilsvarer 2 uker arbeid og 3 stp.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i introduksjonsforelesninger, ferdighetstreningen, praksisstudier, gruppearbeid og seminar.
Det gjennomføres registrering av tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Interaktiv test i fysioterapi, testen tar 30 til 40 min. Max 3 forsøk
- Godkjent skriftlig notat fra praksis basert på gitt oppgave Studentene har 2 forsøk.
- Gruppebasert journal (punkt 1-7 i utdanningens journalmal) fra en pasientdag.
- Gjennomført følgepraksis
Arbeidskravene er gyldig i 3 semestre.
Vurderingsform
Skriftlig hjemmeeksamen
Tre dager 3200 ord +/- 10 %
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått har studentene anledning til å bearbeide den innleverte besvarelse.