BFY142 Undersøking i fysioterapi
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhald og oppbygging
Emnet skal legge grunnlag for å utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i fysioterapiteori og -praksis. Det legges vekt på studentens evne til å anvende prinsipper og teorier for undersøkelsesmetoder, og anvende praktiske kunnskaper og ferdighet i konkrete oppgaver. Det forutsettes at studenten bringer med seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra anatomi, fysiologi, bevegelseslære og generelle fysioterapeutiske prinsipper.
Emnet inneholder element fra rammeplanens hovedemner:
1A Anatomi
1B Fysiologi
2B Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
3A Personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
3C Bevegelsesanalyse og bevegelseserfaring
4B Sykdomslære og funksjonshemming
4C Behandling, rehabilitering og habilitering.
Anatomi:
Funksjonell anatomi
Fysiologi:
Kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer påkjenninger og belastninger.
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- kommunikasjon mellom yrkesutøver og bruker
- oppøving av evne til samarbeid med medstudenter, pasienter og veiledere
Personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
- kropp og bevegelse som sentrum og uttrykksfelt for erfaring og levd liv
Bevegelsesanalyse og bevegelseserfaring
- observasjon, analyse og evaluering av bevegelser hos friske og syke
- vurdering av utgangsstillinger for undersøkelse ut fra ulike funksjonsproblemer
- forståelse for kroppens og bevegelsenes betydning for helse og livsutfoldelse
Sykdomslære og funksjonshemming
- kunnskap om helse og sykdom som sammensatte og komplekse fenomener, og omfatter spesifikk kunnskap om patologiske prosesser som har betydning for bevegelse og funksjon
- kunnskap om noen patologiske tilstander knyttet til muskel-/skjelettlidelser
Behandling, rehabilitering og habilitering
- kunnskap om hvordan man foretar en inngående funksjonsundersøkelse for å forstå pasientens problemer.
- kunnskap om hvordan fysioterapeuten
innhenter relevant informasjon gjennom samtale og undersøkelse av kroppslige forhold
- tilpasning av ulike undersøkelsesmåter ut fra sykdomstilstand og funksjonsproblem
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan gjøre rede for grunnlaget for en systematisk fysioterapeutisk undersøkelse med utgangspunkt i plager knyttet til muskel- og skjelettsystemet
- kan observere, beskrive og analysere dagliglivets bevegelser ut fra et anatomisk, fysiologisk, biomekanisk, psykologisk, sosiokulturelt og utviklingsmessig perspektiv
- kan stille en funksjonsdiagnose basert på ICFs begrepsmodell
- kan beskrive organisering av helsetjenesten med særlig vekt på primærhelsetjenesten/ kommunefysioterapitjenesten
Ferdigheter:
Studenten...
- kan begrunne og gjennomføre fysioterapeutiske undersøkelser av pasienter med muskel- og skjelettplager
- kan bruke ulike instruksjonsformer ved gjennomføring av pasientundersøkelse
- kan beskrive og anvende funksjonell anatomi i en fysioterapeutisk undersøkelse
- kan dokumentere fysioterapeutisk virksomhet gjennom journalskriving
Generell kompetanse:
Studenten...
- møter pasienter på en faglig forsvarlig måte
- deltar i kommunikasjon og samhandling i et arbeidsfellesskap
- kan vurdere forholdet mellom de krav som stilles til en person og de ressurser vedkommende innehar
- kan reflektere over fagutøvelse og identifisere informasjonsbehov
- kan søke og finne oppdatert kunnskap knyttet til aktuelle fysioterapeutiske problemstillinger
- kan anvende ulike typer kunnskap i skriftlige notat
Krav til forkunnskapar
BFY122 Grunnleggende fysioterapeutiske prinsipp og BFY132 Bevegelseslære
Undervisnings- og læringsformer
Emnet bygger på kunnskap fra 1.semester. Studenten har ansvar for egen studiesituasjon og læringsprosess og et medansvar i læringsprosessen for medstudenter. Det legges opp til stor grad av studentansvar og egenaktivitet. Det forutsettes at tema fra dette emnet integreres i arbeid i basisgrupper og seminar.
Det tilrettelegges for følgende arbeidsformer:
- Forelesninger
- Praktisk ferdighetstrening
- Interaktive tester
- Gruppearbeid og muntlige og praktiske seminar
- Pasientdag med påfølgende journalskriving
Praksis
Praksis i dette emnet består av:
- Pasientdag/pasientdemonstrasjon på utdanningen. Pasienter med funksjonsproblemer i muskel- og skjelettsystemet inviteres til å delta.
- 3 uker observasjonspraksis i kommunehelse-/rehabiliteringstjenesten, primært i Helseregion Vest, eller i studentens hjemkommune.
Studentene oppfordres til selv å skaffe seg praksisplass i sin hjemkommune. Praksisansvarlig på utdanningen skal godkjenne praksisplasser utenfor Helseregion Vest. Se "Plan for praksisstudier".
- Praksis i dette emnet tilsvarer 4 uker arbeid og 6 stp.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i introduksjonsforelesninger, ferdighetstreningen, praksisstudier, gruppearbeid og seminar.
Det gjennomføres registrering av tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet
Obligatorisk læringsaktivitet
- Gruppebasert journal fra pasientdag
- Gjennomført 3 ukers observasjonspraksis, kvantitativ vurdering. Minst 90% tilstedeværelse
- Skriftlig individuelt notat fra observasjonspraksis
Arbeidskravene er gyldig i 3 semestre.
Vurderingsform
Praktisk-metodisk eksamen
- Student trekker oppgave/kasuistikk fra oppgavesamling som er tilgjengelig i arbeidshefte.
- Eksamen tar totalt 50 min per student: 10 min forberedelse, 5 min presentasjon, 35 min praktisk undersøkelse på medstudent.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Gjennomføres ved oppstart av neste semester etter samme mal som ordinær eksamen
Hjelpemiddel ved eksamen
Det er ikke anledning til å bruke egne hjelpemiddel/medbrakte bøker.
"Kendall, F.P.& Creary, E.K. (2005): Muscles, Testing and Function with Posture and Pain." vil være tilgjengelig de 10 minuttene studentene har til forberedelse.
Meir om hjelpemiddel