Hopp til innhald

CM3-MUS5-20 Musikerskap og formidling

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

I dette emnet skal studenten videreutvikle sitt musikerskap gjennom fordypende arbeid med teknikk og et skapende og personlig uttrykk på fordypningsinstrumentet. Studenten skal videreutvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til å mestre og lede konsert - og formidlingssituasjoner i ulike kontekster rettet mot ulike publikumsgrupper. Emnet skal også gi innsikt i praktiske sider ved produksjon av ulike  konsert- og formidlingssituasjoner, i opphavsrett og i filosofiske og etiske perspektiver ved musikkformidling.

 

Emnet forutsetter utstrakt egenøving på fordypningsinstrumentet og i egendrevne samspillsgrupper.

 

Studenten velger hovedprofil i emnet - se detaljer om vurderingsform.

 

Viktige tema i emnet er:

  • Utvikling av teknikk, personlig uttrykk og kreativitet på fordypningsinstrument
  • Øvingsrutiner
  • Interpretasjon og formidling
  • Konsertarrangering
  • Studioproduksjon
  • Søknadsskriving for utøvende virksomhet

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten har

  • relevant dybdekunnskap om og et reflektert forhold til interpretasjon og formidling både musikalsk, scenisk og verbalt for ulike publikumsgrupper og på ulike arenaer
  • god innsikt i filosofiske, kunstneriske, estetiske og etiske aspekt ved musikkformidling, og forskning knytt til slike tema
  • dybdekunnskap om historie, konstruksjon og virkemåte for sitt eget fordypningsinstrument

 

Ferdigheter

Kandidaten kan/demonstrerer

  • anvende ulike metoder for engasjerende og målrettet innstudering av musikk
  • langtkommen utvikling av ein sunn og god instrumental/vokal teknikk
  • gode instrumentale/vokale ferdigheter som gjør en istand til å realisere sine musikalske intensjoner i møte med ulikt repertoar i ulike formidlingssituasjoner.
  • god musikalsk stilforståelse knyttet til et utvalg av stiler og viser kunstnerisk uttrykksevne og kreativitet i møte med disse
  • god evne til å tilpasse repertoarvalg, stage talk og scenisk opptreden til en bestemt agenda, publikumsgruppe og arena slik at publikumsgruppen føler seg inkludert og deltakende i konserten
  • arrangere en konsert med ansvar for programmessige og tekniske oppgåver
  • lage søknad om støtte til fremføring, lage budsjett, rapportere og evaluere fremføringen
  • delta i, og lede, og formidle studieproduksjoner med egen eller andres musikk, arbeide med teknisk og musikalsk kvalitet i slike produksjoner, og kunne registrere produksjoner med opphavsrett.

 

 

Generell kompetanse

Kandidaten har

  • inngående kunnskap om fysisk oppvarming og arbeidsteknikker og vet hva som er gode arbeidsstillinger i øvings- og konsertsituasjoner.
  • kunnskap om opphavsrettigheter og rapportering i forbindelse med livefremføring
  • kunnskap om søknadsskriving og finansieringskilder for samfunnsrettet musikkaktivitet og utøvende virksomhet

Krav til forkunnskaper

-

Anbefalte forkunnskaper

CM2-MUS4

Undervisnings- og læringsformer

Fordypningsinstrument:

  • Individuell veiledning
  • Veiledning i mindre grupper
  • Egenorganiserte formidlingssituasjoner
  • Huskonserter
  • Forberedende yrkespraksis

 

Musikkformidling:

  • Forelesninger i sentrale emner
  • Dialogbasert undervisning
  • Gruppearbeid og prosjekt,
  • Praktiske og skriftlege oppgåver.
  • Det blir lagt vekt på studier av estetikk- og kulturopplevelser og samfunnsrettet musikkformidling, enten i form av studietur eller konsertbesøk.

 

Kandidaten må regne med noen knyttet utgifter til dette innenfor rammene av skolens reglement.

Obligatorisk læringsaktivitet

Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver, både skriftlig og muntlig, spesifiseres i semesterplanen ved oppstart. 80% obligatorisk frammøte i praktiske disipliner.  

Vurderingsform

Individuell praktisk-metodisk eksamen med gradert karakter A-F (30-45 min), der kandidaten velger enten:

  • Alternativ A: Lede og spille en livefremføring med vekt på formidling av sin egen musikalske identitet. Valg av repertoar skal begrunnes og reflekteres over i konserten, eller 
  • Alternativ B: Lede og spille en livefremføring med vekt på å formidle et samfunnsaktivistisk budskap. Valg av repertoar og budskap skal begrunnes og reflekteres over i konserten.