FHA412 Samfunnsplanlegging og samfunnsvitenskapelig metode
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Dette er emne 4 i Bachelorutdanning i folkehelsearbeid med vekt på kosthold og fysisk aktivitet. Emnet gjennomføres i vårsemesteret første studieår. Emnet går parallelt med emne 3, Basics in Nutrition and Health. Emnet skal gi innføring i:
- Samfunnsplanlegging
- Arealplanlegging i folkehelseperspektiv
- Samfunnsvitenskapelig metode
Tema a) Teori om samfunnsplanlegging
- Folkehelse i planlegging
- Medvirkning, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid
- Stedsforståelse, frivillighet og lokalsamfunn
- Folkehelsearbeid på ulike samfunns- og sektornivå
- Ulike beslutningsmodeller og planlegging som handlingstype
Tema b) Grunnleggende areal- og samfunnsplanlegging
- Plan- og bygningsloven og Friluftsloven
- Plantyper/planprosesser
- Bærekraftig utvikling
- Grøntområder/friluftsområder
- Universell utforming
- Barn- og unges oppvekstsvilkår
- By- og tettstedsutvikling
Tema c) Samfunnsvitenskapelig metode
- Introduksjon il vitenskapsteori
- Metode, praktiske, personetiske avveininger
- Faser i en empirisk undersøkelse
- Kvalitative og kvantitative undersøkelser
- Tolking av resultater
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- forstår sammenhenger mellom folkehelse, planlegging, utbygging og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om utfordringer i samfunnsplanlegging
- har kunnskap om samfunnsplanlegging på ulike forvaltningsnivå
- har kunnskap om ulike plantyper og relevant lovverk i arealplanlegging
- har kunnskap om de grunnleggende prinsippene i samfunnsvitenskapelig metodebruk
Ferdigheter
Studenten
- har innsikt i sammenhengen mellom folkehelse og planlegging
- kan jobbe i team og gjennomføre prosjektarbeid
- kan beherske og vurdere ulike samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder
- kan analysere og drøfte eget datamateriale
- kan bruke og forholde seg praktisk til plankart og tilhørende dokumenter og redegjøre for konsekvenser for folkehelse ved arealbruk i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- kan innhente og anvende relevant informasjon
- har innsikt i prosjekt som arbeidsform
- kan se samfunnsplanlegging i et folkehelseperspektiv
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, øvinger og ekskursjoner (noe utgifter i forbindelse med ekskursjoner må påregnes). Obligatorisk deltakelse 80 % (gruppearbeidet er obligatorisk).
Obligatorisk læringsaktivitet
- Samfunnsmessig prioritering og tilrettelegging av skiarenaer i et folkehelseperspektiv for ulike brukergrupper. Skriftlig gruppeoppgave. Nærmere krav fastsettes av faglærer i samarbeid med faglærer på FHA212.
- Skriftlig gruppearbeid om tema c) kvantitativ metode: 2-4 studenter viser et eksempel på gjennomføring av univariat og bivariat analyse av datamateriale. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
- Skriftlig gruppearbeid om tema c) kvalitativ metode: 2-4 studenter viser bruk av kvalitativ metode for å undersøke hvordan et folkehelseperspektiv blir ivaretatt innenfor planlegging. Nærmere krav fastsettes av faglærer
Studenter som ikke består et arbeidskrav vil få ett forsøk til.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Deleksamen. En individuell oppgave over tre dager og en prosjektoppgave i gruppe.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen. Individuell oppgave utgjør 40 % av endelig karakter, og prosjektoppgave i gruppe utgjør 60 % av endelig karakter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Individuell oppgave, tre dager Individuell oppgave om temaene a) teori om samfunnsplanlegging og b) grunnleggende areal- og samfunnsplanlegging.
Innleveringstidspunkt blir oppgitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Ved ikke bestått kan individuell oppgave leveres på nytt i redigert form påfølgende semester.
Prosjektoppgave i gruppe Prosjektoppgave i gruppe på maksimalt 4 studenter. Retningslinjer for prosjektarbeidet, som også inneholder omtale av vurderingskriterier, vil bli utdelt ved prosjektarbeidets begynnelse. Gruppen vil få én karakter.
Innleveringstidspunkt blir oppgitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Ved ikke bestått kan det leveres en individuelt bearbeidet versjon av prosjektarbeidet med tydelig markering av forandringer påfølgende semester. Ny/utsatt eksamen på et senere tidspunkt gjennomføres som en 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen uten hjelpemidler.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Mer om hjelpemidler