Hopp til innhald

G4MH1113 Mat i et læringsperspektiv

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Det forutsettes at studenter ved studiet gjør seg kjent med innholdet i denne fagplanen.

Dette er Mat og helse 1. Emne 1: Mat i et læringsperspektiv

Hele faget består av følgende fire emner, hvert på 15 studiepoeng:

  • Mat og helse 1. Emne 1: Mat i et læringsperspektiv
  • Mat og helse 1. Emne 2: Mat i et helseperspektiv
  • Mat og helse 2. Emne 1: Mat i et kultur- og miljøperspektiv
  • Mat og helse 2. Emne 2: Mat i et folkehelse- og danningsperspektiv

Mat og helse 1, emne 1 går høstsemesteret fjerde studieår og emne 2 går vårsemesteret fjerdestudieår. Mat og helse 2, emne 1 og emne 2 går henholdsvis høst- og vårsemesteret fjerde studieår.

De fire emnene belyser til sammen helheten og bredden i faget Mat og helse. Undervisningen i et emne relateres til og utdypes i forhold til tema i tidligere emner. Denne emneplanen beskriver Mat og helse 1, emne 1, Mat i et læringsperspektiv.

Emneplanen for Mat og helse bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og er del av en fireårig grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen inkluderer en bachelorutdanning som kan inngå i en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet, for eksempel masterstudiet Fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø, studieretning Mat og helse.

Faget mat og helse i grunnskolelærerutdanningen er et allmenndannende, praktisk og estetisk profesjonsfag og skal forberede studentene til å undervise i faget i grunnskolen. Gjennom studiet skal studentene utvikle kompetanse innenfor fagområdets helsefremmende, miljømessige og kulturelle dimensjon. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som gjør barn og unge i stand til å foreta helsefremmende og forebyggende kostholdsvalg, gjøre barn og unge i stand til å opptre som ansvarlige forbrukere på matområdet og gi dem forståelse for den kulturelle betydningen mat og måltider har for enkeltindivider og samfunn. Samiske mattradisjoner, måltidsskikker og tradisjonelle måter å utnytte matressurser fra naturen skal integreres i faget.

Mat og helse 1, emne 1: Mat i et læringsperspektiv, 15 sp gir en innføring i fagområdet mat og helse, og lærerens rolle knyttet til elevenes læring i faget med særlig fokus på planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hovedpunkter i fagets historie og om innholdet i de mest sentrale styringsdokumentene som regulerer læringsarbeidet i mat og helse i grunnskolen
  • har kunnskap om hvordan didaktiske kategorier som mål, innhold, elevforutsetninger, rammebetingelser og vurdering inngår i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevenes læringsarbeid i mat og helse
  • har kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy har betydning for elevenes læring i faget på ulike trinn
  • har kunnskap om matvaregruppene og ulike merkeordninger for mat
  • har kunnskap om ulike måltidstradisjoner i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsarbeidet i mat og helse ved å differensiere og variere undervisningen, og ved å gjennomføre en læringsorientert vurderingspraksis
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, skapende evne og evne til å arbeide systematisk med faglige problemstillinger
  • kan bruke mangfoldet i elevgruppen som ressurs og tilrettelegge for matlaging for elever med ulike behov
  • kan formidle smaksopplevelser ved hjelp av sensoriske uttrykk
  • kan være en god rollemodell for elevene i forhold til ulike kulturelle og sosiale måltidskontekster
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere læringsarbeidet i mat og helse ut fra læreplanens intensjon og innhold
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan formidle betydningen av trygg mat og praktisere god kjøkkenhygiene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å skape et godt læringsmiljø og utvikle gode relasjoner til og mellom elever

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt til fjerde studieår og undervisningen foregår samlet for studenter i grunnskolelærerutdanningen 1.-7 og 5-10. Arbeidet er i stor grad knyttet til praktiske øvelser med mat og måltider, basert på teori som grunnlag for aktivitetene. Sentrale arbeidsformer i emnet er: praktisk kjøkkenarbeid med særlig vekt på grunnleggende matlagingsteknikker og kjøkkenhygiene, forelesning, individuelt arbeid, gruppearbeid, demonstrasjon/forevisning, muntlig og skriftlig presentasjon, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper. Materialpenger kr 500.- betales ved semesterstart.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne framstille seg til eksamen må studentene tilfredsstille krav til frammøte, ha bestått obligatoriske arbeidskrav og ha fullført og bestått praksis.

a) Studenten skal delta i minst 80% av all teoretisk og praktisk undervisning. Ved for stort fravær må forsømt studiedeltakelse tas igjen neste gang emnet arrangeres.

b) Studenten skal i grupper på 4-5 planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk leksjon for medstudenter. Nærmere krav fastsettes av faglærer.

c) Studenten skal individuelt eller to sammen lage en digital fortelling relatert til tema i emneplanen. Sammen med fortellingen skal det følge et refleksjonsnotat. Nærmere krav fastsettes av faglærer.

d) Studenten skal individiuelt eller i grupper lage en årsplan i mat og helse for relevant årstrinn. Nærmere krav fastsettes av faglærer.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avsluttet emne.

Vurderingsform

Individuell praktisk-didaktisk eksamen som består av to deler:

  • En praktisk del der studenten blir prøvd i en matlagingsteknikk eller matlagingsmetode som er relevant i forhold til læringsutbytteformuleringene - ferdigheter 
  • En muntlig del der studenten presenterer obligatoriske arbeidskrav og en del der studenten får anledning til ytterligere å dokumentere læringsutbyttet formulert under kunnskaper

Tid og sted for eksamen blir opplyst på emnets sider på Itslearning.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, må begge delene tas på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler