Hopp til innhald

GB4EN2213 Engelsk språk med fagdidaktikk 2

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Studenter i engelsk skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emneplanen.

Engelsk 2 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng (sp):

  • Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 2
  • Engelsk språk med fagdidaktikk 2

Engelsk språk med fagdidaktikk 2 går i vårsemesteret. Emnet tilbys tredje og fjerde studieår.

Emneplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og inngår i en fireårig lærerutdanning. Denne utdanningen kan være en del av en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet.

Engelsk språk med fagdidaktikk gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med tanke på arbeid i grunnskolen. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp og utvikling av egen språkferdighet.

I deler av fagdidaktikken deles studentgruppen inn etter hvilke trinn (1-7 eller 5-10) de skal undervise i. Emnet gir innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter i klasserommet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om nyanser og variasjoner i lydsystemet i engelsk, herunder intonasjon, geografiske varianter av muntlig engelsk, diskursanalyse og sosiolingvistiske perspektiver
  • har inngående kunnskap om språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
  • har god innsikt i ulike tilnærminger og metoder knyttet til språkemner i engelskundervisningen
  • har inngående kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på, samt hvordan man kan anvende og utvikle aktiviteter
  • har god innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egenlæring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan snakke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan skrive engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan bruke og forklare grunnleggende grammatiske begreper, og kan velge ut og tilrettelegge språkoppgaver for arbeid med barn og ungdom
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
  • kan legge til rette for elevenes selvstendige språklæring og egenvurdering
  • kan vurdere kritisk egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen

Generell kompetanse

Studenten

  • har høy kompetanse i engelsk
  • kan reflektere over egen læring og praksis i engelsk i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan vedlikeholde og utvikle egen engelskkompetanse

Krav til forkunnskaper

Ingen.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, demonstrasjoner, språklabøvinger og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen for språkopplæring og arbeid med et fremmespråk, blant annet gjennom bruk av informasjonsteknologi, og vil få innføring i skriveteknikker på engelsk. Det forventes at studentene deltar i diskusjoner på kollokviemøter og på Itslearning som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen. Studenter som har et fravær i et emne på mer enn 20 % vil ikke få godkjent emnet. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.

Ikke alle deler av pensumet vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Tre oppgaver i engelske språkemner

Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke består arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret. De kan også få et tredje forsøk, men det kan først skje når vurderingselementet skal innleveres i neste studieår.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Mer om hjelpemidler